Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Sveriges Berlusconi er i knibe

Krise: Pengene fosser ud af kassen for den nye svenske tele- og mediekonge Jan Stenbeck, men konkurrenterne ved godt, at opkomlingen trives allerbedst i kriser.

Profil

Han ligner en godmodig bamse, der helst vil hygge sig på en af sine sejlbåde.

Men Jan Stenbeck, 59 år, har skabt en af Sveriges nyeste milliardformuer, og selvom hans konkurrenter i den svenske tele- og medieverden varmer op til dramatik på generalforsamlingerne i hans selskaber de kommende dage, ved de også godt, at manden, der skabte foretagender som TV3 og TV4, Tele2 og gratisavisimperiet Metro International - og tit kaldes Sveriges Berlusconi - trives allerbedst i ekstrem modgang.

Stenbecks krise kan gøres op i tal: Markedsværdien i de selskaber, han kontrollerer, er på to år faldet fra 150 til 60 mia. sv. kr., og hans personlige formue fra otte til højest seks mia. sv. kr.

Der skal en hær af revisiorer til at holde styr på den samlede sum af højtgearede investeringer i imperiet, og det er ingen hemmelighed, at skattevæsenerne i flere lande river sig i hårrødderne for at følge med. Alligevel tør ingen begynde at skrive den forretningsmæssige nekrolog.

Tændstikkongens arv

Kritikerne nøjes i stedet med at minde om, at historien om Jan Stenbeck starter med en af Europas største finansskandaler nogensinde: Historien om den svenske tændstikkonge Ivar Kreuger, der i perioden omkring 1930 kontrollerede 60 pct. af verdens tændstiksproduktion via over 200 fabrikker i 43 lande.

Kreuger blev overalt fejret som en progressiv verdensmand, men da det begyndte at stå klart, at succesen byggede på meget kreativ bogføring, skød han sig selv.

Blandt de advokater, der bagefter skulle rydde op i boet var Kreugers unge advokat, Hugo Stenbeck, der selv sammen med gode venner bagefter købte nogle af Kreugers virksomheder.

Det blev til storinvesteringer med det veldrevne skov- og stålimperium Kinnevik med store interesser i svensk skovindustri som selskabet Korsnäs og industriforetagender som Sandvik.

Omkring 1975 overtog Jan Stenbeck kontrollen med det familiedominerede selskab, og omgivelserne tog fejl af ham lige fra starten.

I firserne stod han som en af Sveriges førende yuppier som vært ved ekstravagante fester mellem lancering af dristige investeringer.

Men Stenbeck var meget mere end en udbombet millionærarving.

Udover mesterlæren hjemme i familien havde han studeret på Harvard Business School, og her havde han lært nogle ideer om værdien i meget hurtigt at opfange »umulige og vigtige« ideer, og at geare investeringerne i dem meget voldsomt, hvorefter andre blev inviteret med, så han selv kunne race videre til næste projekt.

Det svenske establishment rystede således på hovedet, da han i 1987 fandt et hul i de nordiske reklame-TV-regler og lancerede TV-kanalen TV3 i de nordiske lande. Den sendte - og sender - reklamer fra London.

Sjældent i medierne

De kommende år kom der en skov af lignende investeringer inden for TV i selskaber med navne som Viasat, TV4, TV6, ZTV, TV1000 og Stenbeck kastede sig også over at udfordre det sløve svenske telefonmonopol Telia med en stribe nye tele- og internetselskaber, hvoraf det kendteste er Tele2.

Den seneste større satsning har været gratisaviskæden Metro, der gør livet surt for dagblade i efterhånden en snes lande.

Investeringerne har enkeltvis i perioder set håbløse ud, men næsten altid givet pote efter en halv snes år.

Selvom Jan Stenbeck således er i medieverdenen, har han aldrig givet mange interviews.

Han hylder mere Ivar Kreugers motto: »Den succes, jeg har fået, kan føres tilbage til tre ting: For det første tavshed. For det andet tavshed og for det tredje - endnu mere tavshed«.

Men når han en sjælden gang er dukket op til generalforsamlinger eller lignende i sine selskaber, har han drysset brutale læresætninger om, at det er bedst at hans folk har flere jobs, er nedslidte og altid lever i frygt for fiasko.

Det har lokket forbavsende mange meget talentfulde unge ledere til hans forretninger, der har haft astronomiske lønninger, men også uskandinavisk kort lunte over for manglende resultater.

Bananrepublik

Omkring 1990 var det endnu mere oplagt end i dag at kalde Stenbeck for Sveriges Silvio Berlusconi; den omstridte italienske premierminister, der har skabt sin formue i de samme brancher.

Dengang spøgte Stenbeck såmænd selv med, at Sverige var blevet en bananrepublik med ham som mediekonge og hans søster som udenrigsminister.

Og det var ligefrem sandt: Søsteren Margaretha af Ugglas var Sveriges udenrigsminister for Moderaterne, men hun plejede overhovedet ikke omgang med sin bror efter nogle arvestridigheder.

Jan Stenbeck selv bor i dag på Long Island ved New York - uden fru Merrill, som han blev skilt fra for et par år siden.

Til gengæld er der ingen tvivl om arvefølgen - hvis krisen overleves.

Jan Stenbecks 26-årige datter Christina er ved at blive kørt i stilling som ny koncernchef.

Hun har studeret på Georgetown University i Washington, og er - udover at være assistent på faderens kontor - medarbejder hos milliardærkollegerne i modekoncernen Polo Ralph Lauren, hvor hun satser på at lære alt om moderne markedsføring, så hun selv kan styre søsætningen af kommende forretninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen