Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Svenske indeks i årets laveste

Svenske aktier: Mandagens Nasdaq-fald gav genlyd i OMX-indekset, der samtidig var tynget af indekstunge Ericsson, der faldt efter en markedsanalyse fra Synergy Research Group.

Stemningen i OMX-indekset var udpræget negativ efter det teknologitunge Nasdaq-indeks tirsdag sluttede i årets laveste niveau. Da kun én af de 30 OMX-aktier endte dagen i plus, indkasserede det toneangivende indeks et fald på 1,5 pct. og lukkede i årets laveste niveau på 648,6. All-Share-indekset endte, ligeledes med et fald på 1,5 pct. til 192,8, også i årets laveste niveau.

Det var specielt de telerelaterede aktier, der drev de svenske indeks i bundniveau. Mobilgiganten Ericsson var den helt store synder med et kursfald på 4,2 pct. til 20,8 kr., hvilket er den laveste kurs siden 1996. Med til at sænke Ericsson-aktien var blandt andet en markedsanalyse fra Synergy Research Group, der vurderede, at Ericsson har sat sin førende markedandel over styr og nu blot er den femtestørste udbyder af teleudstyr. Konkurrenten Nokia led samme skæbne som Ericsson, og den finske mobilgigant måtte se sin svenske aktie dale 3,8 pct. i værdi. Teleselskaberne Telia og Tele2 markerede sig også negativt med fald på henholdsvis 2,8 og 0,3 pct.

Uden for OMX markerede OM, der er selskabet bag Stockholmsbørsen, sig med et fald på 5,9 pct. til kurs 72. Investorerne frygter, at de faldende tendenser på aktiemarkedet vil betyde færre transaktionsgebyrer for OM.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen