Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Strid om fangstregler

Når de lovlige fisk slipper op, glemmer fiskerne at smide de ulovlige over bord. Fiskeriforening vil nu have lov at overfiske bifangst, blot de årlige kvoter overholdes.

Fiskeriforeningen i Esbjerg vil have Fiskerikontrollen til at tolke reglerne om bifangst mere lempeligt.

Forslaget kommer efter, at 12 ud af 12 kontrollerede kuttere alle havde ulovlige bifangster med i lasten, da de i sidste uge vendte hjem til Esbjerg Havn fra Nordsøen.

»Vi har jo fået tildelt så rigelige kvoter af uundgåelig bifangst af sild fra EU. Så længe, vi tilsammen ikke har opbrugt kvoten, hvad er så problemet,« spørger Hans Aa, formand for Esbjerg Fiskeriforening og medlem af hovedbestyrelsen for Danmarks Fiskeriforening.

Ifølge Hans Aa har de 12 ulovlige laster et indhold på omkring 5.000 ton sild.

»Der er stadig 29.000 ton tilbage at tage af. Og vi har aldrig nogensinde brugt hele den samlede kvote,« siger Hans Aa.

Alle 12 kuttere er nu frataget muligheden for at fiske i en måned. Desuden er der indført et omfattende stop for industrifiskeri i store dele af Nordsøen.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra hverken Fiskerikontrollen i Esbjerg og Fiskeridirektoratet.

I januar 1997 modtog 11 fiskere fra Rødvig den hidtil største bøde for ulovligt fiskeri. Tilsammen fik de 11 fiskere bøder på over fem mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen