Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Store udfordringer til posten

Post Danmark har fået ny bestyrelsesformand, direktør Fritz H. Schur, der fortæller, at selskabet i omstillingen fra etats- til konkurrencekultur nu skal ud og kæmpe for sit marked.

Profil

Postvæsnet er på nippet til at blive omdannet til et aktieselskab. I løbet af få år vil de knap 24.000 ansatte se, at en eller flere ejere træder ind i ejerkredsen. Omsætningen på cirka 11 milliarder kr. er sat under pres i de kommende år, hvor det er direktør Fritz H. Schur, som er selskabets nye bestyrelsesformand.

Hvad skal der ske med Post Danmark i de næste tre år ?

»Vi har to store udfordringer. Post Danmarks hovedprodukt altså brevet er svagt vigende i mængde. Fax har ædt sig ind fra den ene ende og mail fra den anden. Jeg er ikke super pessimist med hensyn til brevets fremtid. Det skal nok blive stående som kommunikationsmiddel, men vi må nok forvente en faldende omsætning på det traditionelle hovedprodukt. Derfor skal vi arbejde med at skabe nye indtægtskilder og selvfølgelig skal man også hele tiden lave en optimering af sin omkostningsstruktur. Dermed siger jeg ikke afskedigelser, da brevmængden ikke falder hurtigere, end vi sagtens kan klare ved naturlig afgang. Det andet væsentlige er, at der i lovgivningen for det nye aktieselskab står, at ejere - Trafikministeriet - er berettiget til at sælge op til 25 pct. af aktierne. Det betyder, at vi skal se i øjnene, om vi skal børsnoteres eller, om aktierne skal sælges til en kollega i udlandet. Heri ligger også en udfordring i at gå fra en offentlig virksomhed til et delejet selskab.«

Det virker som om, Post Danmark er sent ude med hensyn til opkøb og eller alliancer i forhold til eksempelvis det tyske eller svenske postvæsen ?

»Vi har i dag en stor alliance med det norske postvæsen i selskabet PNL, hvor svenskerne også var med tidligere, så det mener jeg egentlig ikke. Vi har også købt op i andre selskaber.«

Det tyske postvæsen er vel gået mere aggressivt til værks end Post Danmark ?

»De har kastet sig meget ind i pakkedistribution, hvad vi ikke har gjort. Det er et valg, man gør. Jeg siger dermed ikke, at vi vil vælge det, men konstaterer blot, at det er forskellige valg, hvor tyskerne har valgt at satse på pakkedistribution på verdensplan.«

Hvad sker der med det monopol, Postvæsnet har på breve ?

»Det har vi på overskuelig tid. EU-Kommissionen vil på et nært forestående tidspunkt beslutte sig for at afskaffe det. Men jeg tror ikke, at det kommer til at ændre så meget. Det er ikke bare så nemt at lave et setup, hvor man afhenter post fra tusindvis af postkasser og virksomheder landet over, for dernæst at bringe det ud til millioner af hustande og virksomheder.«

Hvilke positive sider vil du fremhæve ved Post Danmark ?

»Det er en fin virksomhed men nogle fantastiske traditioner og med en meget god kultur samt en god medarbejderkreds. Post Danmark er en servicevirksomhed, og det skal man se i øjnene. Derfor er det godt, at der er en meget loyal og god opbakning fra medarbejderne, som bestyrelse og direktion skal leve op til.«

Hvilke negative sider?

»Det mest negative er den udfordring om et faldende marked, vi står overfor. Den er det svært at gøre noget ved. Vi kan sikre, at de yngre generationer kender til vores produkter, men det er svært at stoppe den elektroniske udvikling. Det andet punkt er, at det kun er syv år siden, at man blev stiftet som selvstændig virksomhed. Dengang skulle man skifte fra en etatskultur til en konkurrencekultur. Nu tager vi et meget vigtigt skridt i den retning, og der er tale om en stor omstilling, hvilket jeg ved fra Dansk Klasselotteri, hvor jeg også er bestyrelsesformand. Det blev privatiseret i 1992, og har været aktieselskab i ti år. Erfaringerne siger mig, at det ikke bare er at knipse med fingrene, når man flytter fra etats- til konkurrencekulturen. Det er en anden måde at forstå sit marked på. At det ikke bare er der, men at man skal kæmpe for det.«

Samtidig med at Fritz Schur indtager formandspladsen i Post Danmark indtræder direktørerne Ole Trolle og Hanne Lund som menige bestyrelsesmedlemmer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen