Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Stærk vækst i Harboe

Harboes salg af øl vokser markant, og kalkunfarmen giver endelig overskud efter ti års tab.

Kapslerne ryger af ølflaskerne fra Harboes Bryggerier med en hidtil uhørt hastighed. I det regnskabsår, der sluttede med udgangen af april, steg koncernens omsætning med 22 pct. til næsten halvanden mia. kr.

Koncernen omfatter også en kalkunvirksomhed med uændret omsætning fra det foregående år. Så den samlede vækst i koncernomsætningen dækker over en stigning i salget af øl på 28 pct. til 1,2 milliarder kr. Og det skal ses i sammenhæng med, at det danske og vesteuropæiske ølmarked i flere år har været svagt faldende.

Harboes Bryggeris adm. direktør og storaktionær Bernd Griese oplyser, at Harboes salg er vokset både herhjemme og fra Darguner bryggeriet i Tyskland, der forsyner 43 eksportmarkeder og det nordtyske marked med egne mærker og private labels samt nogle landsdækkende tyske supermarkedskæder.

»I Tyskland har vi indgået nye aftaler med nogle supermarkedskæder, og det betyder rimeligt meget. I Danmark har vi også haft pæn vækst, og vi forventer os meget af vores kommende dåsesalg,« siger Bernd Griese.

Harboes Bryggeri har investeret 45 mio. kr. i et produktionsanlæg til dåser og har dermed øget kapaciteten væsentligt.

Selvom man ikke skal sælge skindet, før Bjørnebryggen er drukket, tør Bernd Griese godt gætte på et stort mersalg, når dåseøllerne efter planen bliver frigivet på det danske marked til efteråret.

»Jeg tror, at vi vil vinde markedsandele. Vi kommer med et attraktivt produkt til en attraktiv pris, og derfor mener vi, at danskerne vil købe vores dåseøl. Men nu må vi se, hvad de andre kommer med,« siger han.

Bernd Griese regner med, at dåseøl vil udgøre 20-30 pct. af ølsalget herhjemme om et par år. Og han forventer, at Harboe får en større markedsandel på dåseøl end på flasker.

Den store fremgang i salget og en række investeringer i effektiviseringer betød i det forgangne år, at Harboe-koncernens driftsresultat voksede med over 50 pct. til 67 mio. kr.

Til det hører, at Harboes kalkunvirksomhed for første gang i sin ti år lange historie har givet overskud på driften - omend beskedne én mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen