Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Spirende tegn på økonomisk opsving

De stigende aktiekurser er måske ikke helt så ubegrundede, som økonomerne hidtil har troet. Der er tegn på et snarligt opsving i amerikansk industri. Herhjemme lyder forventningerne dog stadig på stigende arbejdsløshed.

Det skal blive værre, før det bliver bedre. Men nye nøgletal fra USA signalerer, at vækst vil afløse tilbagegang i løbet af nogle måneder. Og det vil trække Europa med op, lyder vurderingen.

Tallene viser, at indkøbscheferne i industrien skruede voldsomt ned for pessimismen i december. Samtidig ser det ud til, at ordrebøgerne er begyndt at vokse, og at varelagrene er ved at være tømte, så der snart igen vil være behov for at øge produktionen.

»Det er et meget kraftigt tal. Vi er ikke i tvivl om, at vi nu har set bunden af den globale industris nedtur. Det samme billede tegner sig også for Europa, omend vi ikke har fået helt så pæne tal derfra endnu,« siger senioranalytiker Karsten Bierre fra Nordea.

Humøret blandt Europas indkøbschefer var stort set uændret fra november til december.

I Danmark var der tale om et fald, viser tal fra Dansk Indkøbs- og Logistik Forum. Men de tal kan ikke sammenlignes direkte med de udenlandske, fordi de ikke er renset for sæsonudsving.

Stigende aktiekurser og billigere obligationer har gennem de seneste måneder signaleret, at de finansielle markeder regner med et hurtigt opsving. Det har fået en del økonomer til at advare om, at aktierne er blevet for dyre.

»Man kan stadig sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget af kursudviklingen der kan retfærdiggøres, selvom de nye tal selvfølgelig får det til at se lidt mere rimeligt ud. Men det er svært at finde dommedagsprofetierne frem,« siger Lars Christensen, der er økonom i Danske Bank.

Stigende dansk

ledighed

Den matte verdensøkonomi har fået de danske prognosemagere til at forudse stigende arbejdsløshed herhjemme i de kommende måneder.

LO regner således med, at det kun bliver et kortvarigt problem, mens Dansk Industri er mere pessimistisk, ifølge chefkonsulent Klaus Rasmussen:

»Selvom økonomien vender vil ledigheden fortsætte med at stige et stykke tid endnu, for så at flade ud til næste år. Men usikkerheden er meget stor for økonomien, og den nedadgående risiko er størst. Der kan stadig komme en kraftig negativ reaktion hos de amerikanske forbrugere.«

De gunstige nøgletal kommer præcis et år efter starten på den serie af aggressive rentenedsættelser i USA, der netop skulle modvirke en økonomisk nedtur. Økonomerne er ikke i tvivl om, at billige lån har en stor del af æren for, at det nu ser ud til at lysne i horisonten.

Ifølge Karsten Bierre er økonomien kommet tilbage på det spor, som terrorangrebet den 11. september skubbede den af.

»Skal man være kynisk, kan man sige, at 11. september har forsinket opsvinget i fire måneder. Det betyder for USA, at der er udsigt til vækst i industrien i løbet af andet kvartal. Resten af økonomien reagerer mere trægt, men også der vender væksten tilbage i andet halvår. Europa ser ud til at følge det sædvanlige mønster og være nogle måneder bagud,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen