Berlingske Business
LIVE
12:00 Kinesisk bilproducent vil byde på Fiat Chrysler

Solnedgang på første klasse

Luksuskrise: Farvel til markedsværdi på over 1.400 mia. kr. og salgsnedgang er ikke noget problem, hævder Sun Microsystems Scott McNealy, der vil investere sig ud af krisen - for han har råd.

LAS VEGAS

De fleste topchefer ville brække deres højre arm for at komme på forsiden af amerikanske BusinessWeek. Men ikke 48-årige Scott McNealy, stifter og chef for computergiganten Sun Microsystems.

Scott McNealy brugte temmelig usædvanligt sin såkaldte keynote-tale på computershowet Comdex til at svare igen på nyhedsmagasinets forsidehistorie i denne uge.

»Will Sun rise again« - vil solen stige igen - spørger bladet, der i sarkastiske vendinger fik McNealy til at tale om typisk dårlig journalistik - med undtagelse af et enkelt punkt: »I det mindste stavede de mit navn rigtigt.«

Scott McNealy er under angreb, fordi hans firma nu har tabt over 1.400 mia. kr. i markedsværdi. Aktiekursen i det 20 år gamle firma er faldet fra kurs 64 til 3,28 for firmaet, der er kendt for kraftige minicomputere og softwaresystemet Java.

Scott McNealy erklærede, at »situationen i branchen ikke er så slem, som den kunne være«.

Hans eget firma har f.eks. 39 mia. kr. liggende i kontant likvide reserver, og en del af dem skal investeres i endnu mere forskning og udvikling: »Vi er allerede en af de 50 virksomheder i verden, der bruger mest på forskning, og der er ikke nogen tvivl om, at den største udfordring branchen har, er at få styr på kompleksiteten i IT.«

»Det generer mig, at der stort set aldrig er problemer med telefoner, men ofte er det med data, og det må branchen gøre noget ved,« sagde Scott McNealy.

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen