Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Slut med at få kartofler i udvalg

Kontaktudvalget for Kartofler, der hører under Fødevareministeriet, er et at de udvalg, som forsvinder. Men formand og sektorchef i Plantedirektoratet Paul Regenberg mener ikke, det er overflødigt.

Syv skarpe

Hvorfor var det nødvendigt at oprette Kontakudvalget for Kartofler?

»Plantedirektoratet har et behov for at kunne høre kartoffelavlerne i forbindelse med nye regler og i forbindelse med forvaltningen på området. Avlerne har altid en lang række spørgsmål i den forbindelse, som de så får mulighed for at stille i udvalget.«

Får vi så dårligere kartofler nu?

»Nej, det gør vi ikke. Kontrollen vil være den samme, og den kommunikation, som foregik i udvalget, vil selvfølgelig fortsætte.«

Har det været et overflødigt udvalg?

»Nej, jeg vil ikke betegne vores behov for kommunikation som overflødigt.«

Hvilke »sejre« har I haft i udvalget?

»Der er en sygdom, som hedder kartoflens ringbakteriose. Den er stærkt skadelig og meget smitsom. Vi har næsten fået udryddet den her sygdom, og det skyldes arbejdet i udvalget.«

Er den her sygdom farlig for forbrugerne?

»Nej, men den er farlig for udbyttet. Den går ud over kartoflens sundhed.«

Har I været med til at forhindre nogle sygdomme, der kan være farlige for forbrugerne?

»Nej, for det beskæftiger vi os slet ikke med. Det er kun avlen, vi kigger på.«

Er der ikke andre instanser under Fødevareministeriet, der kan varetage udvalgets opgave?

»Selve kontrolområdet ligger i Plantedirektoratet, og vi har ekspertisen på området. Men vi vil nok overveje at slå kartoflerne sammen med de andre afgrøder. Kartoflerne har haft deres eget udvalg, fordi det er en meget speciel afgrøde.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen