Berlingske Business
LIVE
08:12 Trump-effekten sender aktiefuture ned

Skarpe sandheder på en festdag

Der var et lille kanonslag med i talen fra Navisions bestyrelsesformand, da den adm. direktør, Jesper Balser, i går fejrede sin 40 års fødselsdag med en reception.

Der var godt med dunk i ryggen og ros til Navisions adm. direktør Jesper Balser på hans 40 års fødselsdagsreception hos Navisions hovedsæde i Vedbæk i går. Og han tog imod det hele med sit stille, let gulvvendte blik. For selv om han står i spidsen for et af de IT-selskaber herhjemme, som ikke er klædt i decideret sørgerand, så er Jesper Balser en afdæmpet, alvorlig herre - selv omgivet af venner og forretningsforbindelser.

Sådan har han altid været, siger folk, der kender ham. En privat mand med øjet på sin forretning. Derfor var det også dobbelt effektfuldt, da hans bestyrelsesformand, tidligere ISS-koncernchef Waldemar Schmidt, holdt sin tale.

Waldemar Schmidt er om nogen idemanden bag den succesfulde fusion mellem de to tidligere konkurrenter, Damgaard Data og Navision, og han benyttede lejligheden til at løfte sløret for lidt detaljer om fusionen.

»Vi kunne jo se, at uanset hvor vi (Navision) etablerede os i udlandet, så kom Damgaard Data rendende i halen på os. Det kunne ikke blive ved, at to danske selskaber skulle slide hinanden op. Derfor foreslog jeg Jesper at snakke med Damgaard Datas Preben Damgaard om at gå sammen,« sagde Waldemar Schmidt.

»Kan man det?,« var Jesper Balsers reaktion. Men det gjorde man så.

Da det var besluttet, kom det fra hjertet af Jesper Balser:

»»Men jeg kan ikke acceptere, at Preben skal være direktør for Navision,« sagde Jesper Balser til mig om sin ærkerival og derfor ledte vi et stykke tid efter en direktør udefra, inden vi besluttede at have to direktører for Navision,« fortalte Waldemar Schmidt.

Farven i Balsers ansigt tog til i kulør under talen. Det var tæt på det her, lidt for tæt. Og han ville godt have sagt et eller andet om, at samarbejdet mellem Preben og ham skam fungerer glimrende nu, men tiede.

Resten af bestyrelsesformandens tale var den ros, man hører til festlige lejligheder.

Imens defilerede folk fra den danske IT-branche forbi og lod indskrive gaver til det bjerg, der efterhånden var skabt på et bord i hjørnet. Blandt dem var Peter Warnøe, manden bag Aston IT-Group, og direktør Egon Østergaard fra Thy Data Center A/S, der ud over at være partner hos Navision nok er mest kendt for at have været indehaveren af det mest eftertragtede domæne på nettet i 2001, efter at Tele Danmark navngav sig TDC og derfor var nødt til at købe Thy Datacenters netadresse - dyrt.

Desuden var tidligere adm. direktør for Superfos, Per Møller, også blandt gæsterne.

Jesper Balser skal formentlig rejse tilbage til privatadressen i England i et fragtfly. I hvert tilfald blev Navision-direktøren nærmest begravet i omkring 250 flasker vin, computerspil fra Microsoft, en 6.000 kroners lomme-PC fra Hewlett-Packard, jagtudstyr, mp3-afspillere og ikke mindst en fuldblods mountainbike (Jesper Balser går op i, at sådanne ting er af bedste kvalitet), som var en fælles gave fra alle medarbejdere i Navision.

Den blev overleveret med ordene: »Nu skal Jesper ud og have noget frisk luft« fra Preben Damgaard, Navisions anden adm. direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen