Berlingske Business
LIVE
15:14 USA: Positiv åbning i vente

Skandale rammer Wall Streets reformbestræbelser

Til salg: Wall Street rammes af den hidtil mest bizarre historie om korrupte aktieanalytikere netop som forhandlingerne om en analytikerreform går ind i afgørende fase. Men det er langtfra sikkert, at reformen vil løse problemerne.

NEW YORK

Bestyrelsesformand Sanford Weil i Citicorp havde et problem: han ville af med sin medbestyrelsesformand og ærkerival Jack Reed. Derfor havde han brug for støtte fra bestyrelsesmedlem og chef for telegiganten AT&T, Michael Armstrong.

Armstrong havde også et problem: AT&Ts faldende aktiekurser. Manden, der kunne løse begge problemer, hed Jack Grubman, stjerneanalytiker hos Citicorps vekselerenhed, Salomon Smith Barney. Hvis Grubman ville ændre sin negative vurdering af AT&T, ville aktiekursen gå op, Armstrong ville blive glad, og Weil ville have en allieret i kampen mod Reed.

Heldigvis havde Grubman også et problem, som Weil kunne hjælpe med: Grubman ville have sine to børn ind i en superkompetitiv børnehave (ja, i New York er selv børnehaverne kompetitive, red.). Så Weil omgik børnehavens skrappe optagelsesprøve på vegne af Grubman ved at donere den én million dollar.

Grubmans børn kom ind. Grubman gav AT&T en langt mere positiv vrdering. Og alle var glade.

Enkelte elementer i denne historie fra 1999, der blev oprullet sidste uge, er kun delvist bekræftet. »Jeg prøvede blot at hjælpe hr. Grubman, som var en vigtig ansat,« siger Weil til sit forsvar. Imens Grubman siger nu, at den mail, han skrev til en kollega, der beskriver hele forløbet, var usandfærdig pral.

Analytikere afsløret

Men det generelle billede er klart nok: Wall Street har fået sit tydeligste og mest bizarre eksempel på, hvor korrupte og upålidelige mange af de store investeringsbankers analytikere udviklede sig til at være gennem 1990erne og ind i det nye årtusind. Og historien er langt fra den første. Under stor mediebevågenhed fremviste New Yorks statsadvokat, Elliott Spitzer, tidligere på året en stabel emails fra andre stjerneanalytikere, hvor de privat tilsvinede selskaber, hvis pris de offentligt sang.

De nye afsløringer kommer oven på en periode med voldsom selvransagelse på Wall Street. De kommer også på et tidspunkt, hvor kontroversielle forhandlinger mellem New Yorks anklagemyndighed, de amerikanske børsmyndigheder og Wall Street om at adskille bankernes analyseafdelinger fra deres kommercielle enheder er på vej ind i en kritisk fase.

Problemet, disse forhandlinger skal løse, er, at bankernes analyseafdelinger, som i teorien skal levere upartisk research til investorerne og bankerne selv, reelt har udviklet sig til rene reklameafdelinger. Hvis en stor virksomhed f.eks. forberedte en større aktieemmission, ville, at analytikerne fra den bank, der stod for udførelsen af den lukrative emmission, med garanti levere rosenrøde - og til tider bizarre - anbefalinger til investorerne. Eksempelvis beholdt Grubman sin køb-anbefaling på WorldCom hele vejen op til dette enorme teleselskabs spektakulære betalingsstandsning efter milliardsvindel med regnskaberne.

Berlinmur

Nu forsøger myndighederne så at tvinge bankerne til at genopbygge Berlinmuren mellem analyse og kommercielle aktiviteter. Forslaget går ud på at pålægge bankerne en slags årlig skat på én milliard dollar. Pengene skal gå til at skabe ufafhængige researchfirmaer. Vekselererne skal så distribuere denne research sammen med bankens egne analyser til deres klienter.

Til gengæld vil bankerne være beskyttet mod sagsanlæg, som der allerede er over 60 af.

Foreløbig har Citibank taget konsekvensen og udskilt analyseafdelingen i en selvstændig enhed. Andre banker kæmper indædt imod forandringerne. Uanset resultatet er det ifølge iagttagere tvivlsomt, om løsningerne vil være effektive. Hvadenten man som Citibank udskiller analytikerne eller opretter helt nye selskaber, som myndighederne foreslår, er det stadig Wall Street, som betaler regningerne. Og dermed har bankerne fortsat en løftestang over for analytikerne, som altid vil kunne misbruges, lyder logikken.

»Jeg synes, ideen er fuldstændig latterlig,« sagde analysechef fra Neuberger Berman, Jack Rivkin, som anbefaler, at man i stedet skærper den eksterne kontrol med analytikerne. esk@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen