Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

SiD vil have hemmelige aftaler frem i lyset

Det er naturligt at være underlagt tavshedspligt som medarbejder i SiD, siger forbundssekretæren.

SiDs interne kontroludvalg, det såkaldte stempeludvalg, kræver nu, at samtlige fratrædelsesaftaler siden 1995 bliver lagt frem, så udvalget kan undersøge, om forbundet har handlet i strid med de beslutninger, som forbundets kongresser og bestyrelse har taget.

Det sker, efter at Ritzau fredag kunne referere en aftale, hvor en medarbejder fik en fratrædelsesgodtgørelse, der rakte væsentligt ud over, hvad personen var berettiget til, mod at vedkommende skrev under på ikke at skade SiD i tale eller skrift og i øvrigt holdt aftalen for sig selv.

»Jeg er godt og grundigt træt af, at der bliver ved med at blive stillet spørgsmål ved forbundet. Det hverken kan eller vil vi leve med. Nu tager vi fat i det 110 procent og går samtlige sager igennem, siden Poul Erik Skov Christensen blev valgt som formand, siger Peter Sand Mortensen, formand for SiD Hanstholm og medlem af stempeludvalget.

Relativt få sager

Grunden til, at udvalget koncentrerer sin undersøgelse om Skov Christensens formandsperiode, er, at udvalgsmedlemmerne føler, at pressens skriverier grundlæggende handler om formandens person, forklarer Sand Mortensen. Han forventer, at udvalget træder sammen i denne uge og får gennemgået de relativt få sager med såvel ansatte som valgte personer i forbundet.

SiDs forbundssekretær og personaleansvarlige, Torben Bach, bekræfter, at forbundet i visse tilfælde har udbetalt fratrædelsesgodtgørelser i forbindelse med afskedigelser, og at der siden cirka 1997 har været tavshedsklausuler i fratrædelsesaftalerne.

Men godtgørelserne har ikke været betinget af tavshedserklæringen, og ingen har fået mere, end hvad de har været berettiget til i forhold til overenskomst eller funktionærlov.

Derfor har der heller ikke været tale om at købe medarbejdere til at holde mund om forbundstoppens pengefrås, sådan som en tidligere medarbejder har hævdet over for Ritzau.

»Jeg har været fisker engang, og da havde vi det mundheld, at det nu altid er bedst at have havkatten på bordet i stedet for i hyttefadet. Det ville da været tosset at gå ud og fyre folk, hvis de skulle gå ud og skade os på den baggrund,« siger forbundssekretær og personaleansvarlig i SiD Torben Bach.

Grunden til, at SiD har lavet fratrædelsesaftaler med en lang række medarbejdere, er, at der ikke tidligere var indbygget en tavshedsklausul i ansættelseskontrakterne. Det er der i dag - og derfor har forbundet måttet lave fratrædelsesaftaler med de medarbejdere, der var ansat på de gamle kontrakter.

»I en organisation som SiD arbejdes der meget med personspørgsmål. Derfor er det naturligt, at man er underlagt tavshedspligt, når man arbejder herinde,« siger Torben Bach.

Han kan ikke forklare, hvorfor den aftale, som Ritzau er i besiddelse af, tilsyneladende er i direkte modstrid med de gældende principper i SiD.

Han kender simpelthen ikke aftalen, fastslår han.

Ole Iversen, nu afdøde Willy Strubes makker i skandalen om svindel for 1,2 mio. kroner af SiD-medlemmernes penge, har hævdet, at en tidligere medarbejder med ansvar for nyanskaffelser af radio- og TV-udstyr fik en millionerstatning for at holde mund.

Erstatninger af den størrelse kan Torben Bach slet ikke genkende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen