Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

SiD-formand: Vi har sparet millioner

SiDs formand Poul Erik Skov Christensen fortalte hovedbestyrelse og lokalformænd, at forbundet havde sparet millioner på at bruge J&B Enterprise. I 1999 fik han et notat, der viser, at der er blevet betalt overpriser.

Skov Christensen har for nylig fortalt sin hovedbestyrelse og lokalformænd, at fagforbundet har sparet millioner hvert eneste år på at bruge J&B Entreprise, hvor han selv er bestyrelsesformand.

Det til trods for, at selvsamme Poul Erik Skov Christensen i 1999 fik udleveret et fortroligt bestyrelsesnotat, hvoraf det fremgik, at fagforbundet har betalt overpriser for arbejde udført af byggefirmaet.

Ritzau er i besiddelse af et internt brev fra februar i år fra Poul Erik Skov Christensen til alle afdelingsformænd, hvis indhold er blevet drøftet på et hovedbestyrelsesmøde.

Om samarbejdet med J&B Entreprise, som SiD er storaktionær i, hedder det blandt andet: "Der er i forhold til alle forbundets ejendomme indgået en aftale omkring "drift- og vedligeholdelsesopgaver". Der er udarbejdet meget detaljerede planer for dette arbejde, og foreløbige beregninger viser, at forbundet har sparet 4-5 mio. kr. årligt ved stram styring af disse arbejder." Brevet blev sendt ud, efter at lektor i konkurrenceret ved Aarhus Universitet Sune Poulsen betegnede det som et "gigantisk habilitetsproblem", at J&B Entreprise sidder med ved bordet i SiD og udformer vilkårene, når forbundet afholder licitationer.

Efterfølgende byder firmaet selv ind på opgaven, og i sidste instans kan det også være med til at afgøre, hvilket tilbud der er det bedste.

Men SiD-formanden henviser i brevet til lokalformændene til, at J&B Entreprise kun har leveret arbejde for 26 mio. kroner til SiD, hvoraf alene 1,4 har været udført af firmaets egne folk - "resten har været udført af underleverandører, der har kunnet løse opgaverne til den rette pris", hedder det i brevet.

Tirsdag påviste Ritzau, at der er en meget klar sammenhæng mellem antallet af opgaver for SiD og bundlinie-resultatet i J&B Entreprise.

Et internt notat fra J&B Entreprise fra 1998 viser således, at firmaet i perioden 1993-1995 udelukkende fik overskud på grund af SiD-opgaverne.

Et andet papir afslørede ligeledes, at når byggeopgaver, som firmaet udførte på almindelige konkurrencevilkår, blev nedskrevet, blev SiD-opgaverne tilsvarende opskrevet - med andre ord kom SiD's medlemmer til at betale for, at J&B Entreprise ikke var i stand til at klare sig på almindelige konkurrencevilkår.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen