Berlingske Business
LIVE
15:14 USA: Positiv åbning i vente

Seks skapre til DSBs nye overtogfører

Interview: Hvordan har DSBs nye bestyrelsesformand Mogens Granborg det med, at han skal spørge i Trafikministeriet, hvis han skal købe tog?

Det offentlige selskab DSB har i første omgang fået nej af sin ejer - Trafikministeriet - til at købe de 25 tog, som selskabet fandt bedst at anvende på udvalgte strækninger. Berlingske Tidende har spurgt den nye bestyrelsesformand, Mogens Granborg, hvordan han ser på sagen og samspillet med Trafikministeriet.

I et selskab som DSB, der i forvejen har tog for milliarder, hvordan har du det med, at DSB skal spørge ministeriet, om I må købe tog for 800 mio. kr.

»Jeg er helt ny i bestyrelsen og har været til mit første bestyrelsesmøde. Som jeg har forstået sagen, er det en teknisk sag, hvor der er forslag til, at det skal være nogle andre tog, end de, som det fra DSBs side har været planlagt, at der skulle investeres i. Altså et spørgsmål om, at det skal være nogle andre tekniske systemer, og ikke om, at der ikke skal købes tog.«

DSB ved bedst

Hvad var din reaktion, da du fik at vide, at Trafikministeriets departementschef havde sagt nej til, at I ikke måtte investere i flere tog af typen IC2?

»Jeg ved ikke præcist hvem, der har sagt nej. Jeg har ikke fået sagen præsenteret op til det første bestyrelsesmøde, så jeg kender ikke forhistorien. Den har jeg bedt om at få at vide. Det principielle i spørgsmålet er, at når man har en ejer, som i dette tilfælde Trafikministeriet, så har ejeren lov til at sige, at man eksempelvis vil have et ordentligt udbytte. Det er rimeligt, så det har jeg det fint med. Med hensyn til teknikken, er jeg endnu ikke tæt nok på sagen. En ejer kan stille betingelser, så på det nuværende grundlag har jeg det helt fint.«

Mener du, at Trafikministeriets departementschef ved mere om togdrift og hvornår det er nødvendigt at udskifte togene end DSBs ledelse?

»Det vil jeg have lidt svært ved at påstå. Det vil jeg tro, at DSB har. Principielt må det være DSBs ledelse, som har den største kompetence.«

Busselskabet Combus kunne give underskudsgivende tilbud for flere milliarder kroner uden, at Trafikministeriet tilsyneladende blandede sig. DSBs direktion og bestyrelse får otte mio. kr. om året for deres job og skal henvende sig i ministeriet, når de skal bruge mere end 100 mio. kr. Hvor er logikken?

Har erfaring

»I enhver bestyrelse er der nogle investeringsrammer, og de rammer er tilpasset virksomhedens størrelse. Det at skulle drøfte enkelte investeringer på over 100 mio. kr., når man tænker på DSBs størrelse er helt sammenligneligt med andre virksomheder. Det har jeg intet problem i.«

Kan du begå dig hos trafikpolitikerne på Christiansborg som den konservative Kaj Ikast, Venstres Svend Heiselberg og SFs Magrete Auken?

»Det er jeg helt sikker på, at jeg kan, ellers var jeg ikke blevet bedt om at tage dette job, men jeg skal lige i gang først.«

Hvad er dine egenskaber for at være bestyrelsesformand i DSB?

»For det første er jeg i mit daglige i en stor industrivirksomhed - Danisco - som har med store tekniske anlæg og komplicerede udskiftninger at gøre. Det er det ene.

For det andet har jeg i syv år været formand for Regeringens Erhvervsudviklingsråd, som gør, at jeg har været meget involveret i formuleringerne af industriens erhvervspolitik. Det synes jeg er meget kvalificerende, hvis jeg må sige det. DSB er en stor industrivirksomhed og den skal ledes som sådan.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen