Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

SAS tvinges i priskrig

Monkey-class: Ved fremlæggelsen af det dårligste regnskab nogensinde kan SAS-ledelsen kun glæde sig over én ting - det kunne være endnu værre. Milliardunderskuddet tvinger SAS til et drastisk hamskifte, og i næste uge lanceres nye, billige billetter til London.

STOCKHOLM

Et historisk underskud på næsten 1,8 mia. svenske kr. tvinger nu SAS ud i en indædt krig på priser.

Straks i kølvandet på gårsdagens offentliggørelse af årsregnskabet i hovedkvarteret lidt uden for Stockholm lancerer det fællesskandinaviske luftfartsselskab allerede i næste uge nye og billigere billetter til London fra København, Oslo og Stockholm. Prisen bliver fremover 385 kr. fra København til London eksklusiv skatter.

De nye billetpriser er et led i et større og drastisk hamskifte for verdenskoncernen, der vil gøre op med konceptet om at være »the businessman's airline« og derfor kommer SAS med flere nye tilbud og tiltag i løbet af foråret.

Nødvendigheden af nye tiltag understøttes af de seneste tal fra januar i år. Her gik businessclass ned med over 16 pct. i forhold til samme måned året før, mens økonomiklassen fortsatte sin fremgang, oplyste koncernchef Jørgen Lindegaard.

SAS blev sidste år slået ud af kurs af en stribe uheldige begivenheder, og selskabet blev ligesom resten af branchen hårdt ramt af et dramatisk fald i efterspørgslen på flybilletter.

Spareprogram

Derfor er hele SAS-koncernen de seneste måneder gået i gang med storstilede spareprogrammer.

Det drejer sig blandt andet om nye aftaler med koncernens forskellige faggrupper om at skære antallet af fly ned med 21 samt om at skære i antallet af fuldtidsstillinger i hele koncernen.

»Og det bliver lige fra 7. sal her i hovedkvarteret og så ud til de små afdelinger,« sagde koncernchefen.

Samlet skal SAS skaffe sig af med 2.400 fuldtidsstillinger. Det betyder, at SAS ved udgangen af i år vil have 20.397 ansatte, oplyste vicekoncernchef Marie Ehrling.

Dårlig udsigt

Tiltagene skal spare koncernen for 2,4 mia. om året. SAS Airline skal stå for besparelser for 1,7 mia., mens de tre øvrige grupper i koncernen skal spare 1,3 mia. sv. kr.

Samtidig pegede Jørgen Lindegaard på overtagelsen af det norske selskab Braathens som en af de vigtigste strategiske begivenheder. Alligevel har SAS ingen planer om at indtage en decideret aktiv rolle det kommende år for at foretage yderligere opkøb, oplyste koncernchefen.

Ved fremlæggelsen af det dårligste regnskab nogensinde kunne SAS-ledelsen kun glæde sig over én ting. Nemlig at det ikke gik værre endnu. Ifølge selskabets egen prognose fra den sjette november sidste år kunne underskuddet nemlig være blevet på hele to milliarder svenske kr.

Jørgen Lindegaard og resten af SAS-ledelsen forventer dog ikke et overskud i år: »Vi kan ikke stille et positivt resultat for SAS-gruppen i udsigt. Vi må nøjes med et mindre negativt resultat, selv om det ikke siger så meget,« sagde han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen