Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

SAS tæt på en pilotaftale

Såvel koncernledelsen i SAS som Dansk Pilot Forening ser mulighed for en ny overenskomst aftalt i løbet af sommeren. Den vil sikre piloterne arbejde i en årrække hos både SAS og datterselskaberne.

Meget tyder på at den første nye overenskomst mellem SAS og personalegrupperne bliver indgået med selskabets piloter, mens der endnu er mange uafklarede problemer med kabinepersonalet.

Hos piloterne er opfattelsen den, at de primært er uddannet til at flyve, og i den tid, de er på arbejde, vil de helst flyve mest muligt. I modsætning til i dag, da 160 piloter arbejder halv tid blot for at bevare deres licens.

Således siger formanden for Dansk Pilot Forening, Kristian Holm, til Berlingske Erhverv:

»Vi vil gerne være med i ekspansionen i SAS i stedet for at skrue ned for aktiviteten. Vi kan godt se de mange muligheder, der er for at få flere ruter, gå ind i charter og være med til at udbygge regionalruter. Vi har endnu nogle ting, vi skal have på plads, men hen over sommeren ser jeg gode muligheder for, at vi bliver enige.«

Det vil igen betyde fuld beskæftigelser - i løbet af en periode - til alle vore kolleger, som nu er tvunget ud på sidelinien.

På et spørgsmål om, hvad han siger til en lavere løn i et mindre datterselskab eller regionalfly, svarer han:

»Det skræmmer os ikke. Vi kender det allerede fra commuterflyene (de mindrer regionalfly i SAS, red.), hvor piloterne har en 30 procent mindre løn end i moderselskabet. I modsætning til kabinepersonale og jordpersonale, der har uændrede lønforhold.

De små fly har færre passagerer, er mindre krævende og giver lavere indtjening. På den baggrund er det i orden med en lavere løn.

Vi har hæftet os meget ved Jørgen Lindegaards udtalelser om, at vi igen skal have gang i de lukkede ruter og begynde at byde på chartertrafik,« slutter Kristian Holm.

Så sent som i sidste uge sagde Jørgen Lindegaard på et pressemøde i Beijing, at SAS hellere end gerne vil i gang med ruterne til Hong Kong, San Francisco, Oslo-New York, flere Middelhavsruter samt charter, så snart det er økonomisk forsvarligt. Han understregede samtidig, at det krævede nye aftaler, primært med piloter og kabineansatte.

Signalforvirringen om Lindegaards udtalelser om, hvad der var inklusive en spareplan på ti mia. kr. og hvad, der var udenfor, opstod, da SAS fik en forespørgsel fra Oslo Børs efter oplysninger i dansk presse.

Derefter blev udsendt en såkaldt præcisering.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen