Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

SAS' krise-udspil: Lavere priser i Skandinavien

Bestyrelsen orienteres i dag om fremtidens pris-struktur, der skal opveje tabet af business class i SAS, men den endelige finpudsning mangler. En tredjedel af billetprisen skrælles af i Skandinavien.

En ny skandinavisk model for klasseopdeling og billetpriser ser inden længe dagens lys i SAS, som en konsekvens af det faldende salg på den mest givtige SAS-klasse. Faldet var på 16 procent i januar i år. Det bliver første skridt på vejen mod en total ændring af begrebet business class, som blev indført af den daværende SAS-præsident, Jan Carlzon, i 1981.

Endnu mangler den sidste finpudsning, som også omfatter kortere flyvninger i Europa på op til en time, eller måske helt op til halvanden time. Derfor kan koncernchef Jørgen Lindegaard - udover at fremlægge planerne for sin bestyrelse - endnu ikke offentliggøre detaljer, som det ellers oprindelig var meningen, når årsregnskabet og forventningerne til 2002 afsløres på et møde i Stockholm i eftermiddag.

Ifølge Berlingske Tidendes kilder bortfalder business class på interskandinaviske ruter samt på indenrigsruterne. Det sidste har især interesse i Norge og Sverige.

Der bliver ens servering og service for alle passagerer, og billetpriserne for den fuldt fleksible billet nedsættes med 30-35 procent i forhold til, hvad der kendes i dag. Eksempelvis 5.800 kr. København-Oslo retur og 4.800 kr. for en god halv times flyvning mellem København og Göteborg, som det koster nu.

Senere følger så samme modul for de kortere ruter ud i Europa, men her er det endnu ikke afgjort, hvor lang en kort rute egentlig er. Det bliver mindst en times flyvning, men det kan også være, at man går så langt som til Frankfurt-ruten. I givet fald skal man være enig med partneren Lufthansa om en sådan handling.

Til gengæld står det fast, at passagerer på business class for alvor skal forkæles på de oversøiske ruter i fremtiden.

Ingen i SAS-ledelsen vil kommentere planen, men så sent som i weekenden skrev koncerchef Jørgen Lindegaard i Inside SAS: »Vi ser konkurrencen forandre sig med nye aktører af lavpristypen, der gør indhug i markedet. Jeg beundrer deres mod og initiativ. Men SAS skal ikke bare gå den vej. Vi skal blive hurtigere, spændstigere og mere offensiv. Løbet er ikke kørt, men startskuddet er gået for længe siden.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen