Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

SAS imødegår sikkerhedskritik

SAS tager kraftigt til genmæle over for den kritik mod selskabets flyvesikkerhed, som ifølge nyhedsmagasinet Ingeniøren rettes mod selskabet af Statens Luftfartsvæsen (SLV) i en endnu ikke offentliggjort rapport. Redegørelse: Alvorlige sikkerhedssvigt i SAS

SLV mener, at SAS inklusive datterselskabet SAS Commuter, har en højere andel af rapporterede hændelser og havarier mellem 1996 og 2000 end andre danske flyselskaber. Men det er ifølge SAS en helt forkert tolkning af tallene.

SAS mener, at SLV ved blot at registrerer antallet af rapporter tilgodeser selskaber, der begrænser antallet af rapporter, eftersom et forholdsvist højere antal ligestilles med dårlig sikkerhed.

- SAS mener, at denne måde at ræsonere på modvirker et forebyggende sikkerhedsarbejde. Flyselskaber bør netop opmuntres til at rapportere hændelser, så flysikkerheden fortsat kan forbedres, konstaterer SAS.

Selskabet mener, at alle i luftfartsbranchen kan tage ved lære af de rapporterede hændelser.

- Det er den form for åbenhed, som det langsigtede flysikkerhedsarbejde skal baseres på, mener SAS.

En forklaring på de mange rapporter, som kommer fra SAS, er, at selskabet rutinemæssigt indsender alle rapporter, og ikke kun dem "vi skylder at rapportere" ifølge reglerne fra den internationale luftfartsmyndighed ICAO.

SAS noterer også, at 75 procent af informationerne i SLVs rapport bygger på informationer fra den norske havarikommission, som ikke har udtrykt kritik mod flyvesikkerheden hos SAS.

- Rapporten fra SLV giver ikke et korrekt billede af SAS flyvesikkerhed og indeholder svagheder, der gør, at man ikke kan drage nogen konklusioner om SAS flyvesikkerhed, mener SAS.

Flyvechef Lars Mydland, SAS, hæfter sig ved, at hverken den norske eller den svenske havarikommission har rejst kritik af flyvesikkerheden i SAS.

- Vi havde torsdag møde med de tre skandinaviske luftfartsmyndigheder, og de er ikke helt enige i synet på SAS.

Norske og svenske myndigheder har overhovedet ikke rettet kritik mod SAS, siger Lars Mydland til Ritzau.

Han understreger, at det store antal hændelser, rapporteret til de norske myndigheder, hænger sammen med, at nordmændene registrerer bredere end tilfældet er i Sverige og Danmark.

Og han medgiver, at SAS' ny flytype Dash 8 Q400, som datterselskabet SAS Commuter flyver med, har givet anledning til mange rapporter, men flyvesikkerheden har ikke været sat på spil.

- De mange hændelser har skabt usikkerhed om, hvorvidt flytypen er operativ stabil, men flyvesikkerheden har ikke været kompromitteret. Fejlene har primært skabt forstyrrelser i trafikken, men det er klart, at det giver et negativt billede af flymaskinen, siger Lars Mydland.

SAS' "trækdyr" gennem mange år, DC-9, er årsag til en del af rapporterne, men flytypen fløj sidste gang for SAS 7. januar, oplyser flyvechefen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen