Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

SAS-chefen overvejer mindre åbenhed

Voldsomme reaktioner i aktiemarkedet på årets foreløbige kvartalsregnskaber får SAS-chef til at overveje brud med grundholdningen om mest mulig åbenhed.

Han har fortalt omverdenen det samme hver gang, han har haft chancen. Nemlig at det går efter planen.

Alligevel har SAS-koncernens danske topchef Jørgen Lindegaard i højere grad end de fleste danske virksomhedsledere oplevet, hvordan analytikere og resten af aktiemarkedet har reageret voldsomt på årets løbende meldinger om den økonomiske situation hos det skandinaviske luftfartsselskab.

Årets første kvartalsregnskab fortalte om et underskud på 770 mio. kr. og SAS-tab hver eneste dag på 8,5 mio. kr. Halvårsregnskabet gav så pludselig medvind for den hårdt trængte SAS-koncern med et overskud i andet kvartal på godt én mia. svenske kr. Optimismen blev igen erstattet af sortsyn med et tredjekvartalsregnskab, der trods et positivt resultat for kvartalet meldte om en udvidelse af den gigantiske spareplan på samlet ti mia. kr. og nye afskediglser.

Aktiemarkedet »belønnede« kvartalsregnskabet med at skære 6,1 pct. af SAS' markedsværdi samme dag.

Det til trods for at Jørgen Lindegaard ved hver regnskabsfremlæggelse og i forbindelse med årets øvrige meddelelser til markedet har forsøgt sig med budskabet om, at alt går efter den langsigtede plan.

»Jeg har altid haft den opfattelse, at aktionærerne, som jo har betroet os sine penge, har krav om oplysninger om virksomhedens drift herunder om ledelsens forventninger til fremtiden. Om det har været i form af halvårsmeddelelser, årsrapporten eller på det seneste også kvartalsmeddelelserne har ikke ændret dette mit overordnede princip,« understreger Lindegaard.

»Hertil kommer, at det har været mit måske naive håb, at analytikere og investorer med tiden ville lære at forstå virksomhedens daglige liv, dens op- og nedture bedre, hvis de fik grundig information, og at de ville bruge denne omfattende viden til at vurdere det, vi arbejder med i et længere perspektiv,« siger SAS-koncernchefen.

»Men sådan er det jo åbenlyst ikke gået, og derfor må jeg indrømme, at jeg er blevet betænkelig ved den store informationsmængde, når analytikere og markedet i øvrigt som oftest reagerer panisk over selv små forandringer. SAS har været ude for endog meget store forandringer gennem det seneste halvandet år, og derfor er det både forståeligt og helt rimeligt, at der lægges meget mærke til det, vi gør og siger. Men den opmærksomhed, bl.a. om personforhold, vi har været ude for, er ude af proportioner, og derfor vil jeg i den kommende tid overveje mere omhyggeligt, hvad vi siger, og hvornår vi gør det,« udtaler Jørgen Lindegaard.

Han frygter imidlertid, at selskabet derefter kun vil berette om det positive og forsøge at gemme problemer for aktionærerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen