Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Samarbejde er kodeord for vækst i turismen

Det danske turisterhverv skal samles i fire store landsdækkende alliancer dækkende de fire vigtigste turismeformer. På den måde skabes nye tværgående initiativer, som kan skabe vækst i turisterhvervet, fastslås i den handlingsplan for vækst i dansk turisme, som regeringen offentliggør i dag. Regeringen vil støtte de turistfremmende initiativer med i alt 60 mio kr.

Sammen er vi stærke.

Dette enkle budskab har det taget det danske turisterhverv mange år at efterleve. Her har overnatningsvirksomhederne eller attraktionerne hellere konkurreret med hinanden om de turister, der var, end samarbejdet om at skaffe flere til alle.

Men nye tider er på vej - og med den handlingsplan for vækst i dansk turisme, som regeringen i dag præsenterer, en plan erhvervet i øvrigt selv i høj grad har været med til at udvikle, er samarbejde det dominerende kodeord for kommende vækst.

Dansk turisme omsætter i dag for knap 48 milliarder kr. I den nye handlingsplan lægges op til en vækst i omsætningen på omkring 11 milliarder kr. - en vækst, der er betinget af, at erhvervet i langt højere grad samarbejder om nye initiativer og tiltag.

Det skal ske via nye landsdækkende turismealliancer dækkende de fire hovedgrupper i dansk turisme: Storby- og wekendturisme, erhvervsturisme, kystnær ferieturisme og aktiv-ferie turisme. Og alliancerne skal være etableret 1. november, fastslås det i handlingsplanen.

Deltagerne i alliancerne - turistvirksomheder, der beskæftiger sig med den pågældende turistform, det være sig overnatning, oplevelser, attraktioner, bespisning, transport og service - skal samarbejde om fælles udvikling af forretningsområdet, f.eks. udvikling af nye aktiviteter, produkter og fremstød.

Nye initiativer kan gennemføres som såkaldte spydspidsprojekter - og disse turistfremmende initiativer vil regeringen støtte med i alt 60 mio. kr. over de kommende fire år.

Store udfordringer

»Regeringens satsning på dansk turisme kommer på det helt rigtige tidspunkt, for der er nu mere end nogensinde før behov for at sætte Danmark på det internationale turismelandkort. Dansk turisme står i dag over for en række store udfordringer og skærpet konkurrence på vigtige markeder. Det gælder ikke mindst i forhold til de store nærmarkeder - Tyskland og Sverige - hvor vi på det seneste desværre har oplevet en tilbagegang,« siger adm. direktør Lars Sandahl, Danmarks Turistråd.

Netop tilbagegangen på det tyske marked har i øvrigt fået erhvervet i gang med projekter, som dem regeringen lægger op til i den nye handlingsplan. For første gang er samtlige store sommerhusudlejningsfirmaer gået sammen om at planlægge et fælles fremstød forud for næste feriesæson.

»Markedsundersøgelser af »den tyske udfordring«, viser, at en relancering af de danske kystferier er nødvendig. Kvalitets- og ferieoplevelserne under en sommerhusferie skal gøres langt mere synlige, og for at det kan gøres effektivt, så må der en kampagne til, langt større og dyrere end den enkelte udlejer kan klare. Men sammen kan det lade sig gøre, og det samarbejdes der nu om,« fortæller afdelingsleder Geir Aasgaard Hansen, Danmarks Turistråd.

Ud over de nye turismealliancer skal erhvervet også styrkes via effektiv erhvervsservice og branding af Danmark - via Danmarks Turistråd og de regionale turismeudviklingsselskaber, fastslår den nye handlingsplan.

Endelig ønsker regeringen nye tværgående initiativer og prioriterer bl.a. en helt ny mærkningsordning for danske attraktioner.

Der findes f.eks. i dag stjerne-mærkningsordning for hoteller, feriecentre, vandrerhjem og campingpladser, og på miljøsiden konkurrerer to ordninger: Den Grønne Nøgle og Svane-mærket om at være det mærke, der viser, at overnatningsvirksomheden opfylder en række regler for miljørigtig drift.

Men for attraktioner eksisterer så vidt vides ingen steder i verden en mærkningsordning, som den regeringen vil være med til at financiere udviklingen af. Men ordningen skal sikre, at turisterne får bedre adgang til pålidelige, relevante og sammenlignelige informationer om attraktionernes faciliteter, hedder det i handlingsplanen. Desuden vil regeringen være med til at financiere og udvikle et kvalitetsmærke for fysísk tilgængelighed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen