Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Røveren må ringe i forvejen

Pengelyst: Efter tre røverier på et år tager Nordeas filial i Trørød nye metoder i brug. Banken sætter røverens tålmodighed på prøve ved at lægge alle sine penge i en bankboks, der først kan åbnes efter ti minutters ventetid.

Dagens reportage

Fremover må bankrøveren væbne sig med tålmod, hvis han har Nordeas bankfilial i Trørød i sine skumle tanker under elefanthuen.

Allerede i døren til den lille, lyse filial på torvet i Trørød ved Vedbæk bliver man gjort opmærksom på de helt nye dyder, som aftvinges såvel kunder som bankrøvere.

I Nordea-filialen har man nemlig fået nok efter tre gruopvækkende røverier på bare ét år, og der ligger ikke længere penge i kassen.

I stedet for står der en solid bankboks ved siden af Malene Goth i kassen, der er udviklet til at fungere som en ind- og udbetalingsmaskine.

Beløbet taster hun kyndigt ind som normalt, men ingen kasse åbner sig. I stedet spytter den grå, firkantede maskine lystigt pengesedlerne ud, så længe der er tale om beløb på under 8.000 kr. Skal der hæves et større beløb må bankrøveren - og kunden - nemlig pænt vente i ti minutter, eller ringe i forvejen. For bankens medarbejdere kan ikke pille ved tidslåsen på boksen.

»Det går vi ikke ud fra, at røveren har tid til at vente på. Det eneste vi kan gøre er at tilbyde ham en kop kaffe,« siger filialchef Lars Tønder.

Ifølge statistikken varer et bankrøveri ikke mere end halvandet minut.

Men så kan røveren jo bare ringe i forvejen?

»Ja, i princippet. Men dér skal han dels have en lang række oplysninger om bankkundens konto, og dels vil man jo skulle identificere sig her i banken, så det tror vi ikke bliver tilfældet i praksis,« siger Lars Tønder.

Forbedret sikring

Efter at have kørt et forsøg med en tilsvarende maskine i filialen i Stenlille har Nordea, som den første bank i Danmark, besluttet at benytte ind- og udbetalingsmaskinen som en fast del af en forbedret sikring af Nordeas banker.

»Vi har desværre de seneste år oplevet en stærk stigning i antallet af røverier. Samtidig er røverierne blevet mere planlagte og ofte grovere, og derfor har vi besluttet at øge sikringen af vores banker,« siger sikringschef Jørgen Vang Pedersen.

Efter at have oplevet et rekordlavt antal bankrøverier i midten af 1990erne, sker der i dag omtrent et bankrøveri om dagen på landsplan.

Pudsigt nok har Nordea oplevet et fald i antallet af bankrøverier siden koncernen skiftede navn fra Unibank og fjernede »bank« fra navneskiltene. Nordea har haft 20 røverier mod sine filiaer i årets første halvdel.

Ud over bankerne i Trørød og Stenlille vil filialerne i Hvalsø, Lille Skensved og på Emdrupvej inden længe have de udviklede bankbokse til rådighed.

Også Nordeas bank i Ålsgårde var udset til at blive ekstra sikret, men efter endnu et røveri er banken som den eneste Nordea-bank nu pengeløs.

Den særlige bankboks kan indeholde alverdens sedler, mens mønter fortsat er at finde i kassen, men det forventer Nordea ikke bliver noget problem.

»Enhver der har prøvet at røve bare tusind kroner i enkroner ved, at det er der ingen fremtid i,« siger Lars Tønder. sdo@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen