Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Regeringens dilemma: Fald i arbejdsstyrken på 15.000

Over det seneste år er arbejdsstyrken faldet med 15.000 personer, og udviklingen går dermed stik imod regeringens planer om at øge arbejdsudbuddet. Det fremgår af tal for beskæftigelsen fra Danmarks Statistik.

Dermed bliver presset endnu større på VK-regeringen om at få 85.000 flere i arbejde over de næste otte år, hvis den ambitiøse plan for dansk økonomis udvikling med halvering af gælden frem til 2010 skal opfyldes.

Cheføkonom i Jyske Bank Klaus Kaiser siger, at der skal meget drastiske skridt til, før planen kan gå i opfyldelse. Regeringen kan enten lade skatterne stige, sænke niveauet for velfærden eller slække på kravet om gældsafviklingen, mener Klaus Kaiser.

Målet er 85.000 flere i beskæftigelse i perioden 2000-2010, men Klaus Kaiser peger på, at beskæftigelsen over de seneste tre år har været uforandret.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen