Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Regeringen holder fast i Femern-bro

Regeringen afviser, at tiden er løbet fra en Femern-bro. »Vi skal have mere godstransport over på jernbane, og det kan ske via broen,« siger trafikminister Flemming Hansen, der dermed afviser Scandlines' forslag om et motorvejsnet, hvor moderne bil- og containerfærger forbinder alle lande omkring Østersøen.

Regeringen vil fortsat arbejde hårdt for, at der bliver bygget en Femern-bro, selv om statsrederiet Scandlines i går til Berlingske Tidende sagde, at tiden er løbet fra broprojeket.

»Tiden er på ingen måde løbet fra en Femern-forbindelse. Godstransporten er stærkt stigende, og der er i EU enighed om, at landevejene ikke kan blive ved med at klare stigningen.

Meget mere godstransport skal over på jernbane, og i den forbindelse bliver Femern-forbindelsen, som også skal have jernbane, en afgørende faktor, fordi den forbinder det europæiske fastland med hele Skandinavien. Broen er en del af regeringens grundlag, og det arbejder vi stærkt på at gennemføre,« siger trafikminister Flemming Hansen (K).

Scandlines mener, at Femern-forbindelsen hører til tiden før Berlinmurens fald. Med Europas genforening og åbningen af de baltiske lande har de økonomiske vækstområder udvidet sig mod øst, og derfor er der brug for mere varierede transportveje end en broforbindelse mellem Danmark og Tyskland. Scandlines forslår, at der i stedet opbygges et såkaldt blåt motorvejsnet, hvor moderne bil- og containerfærger forbinder alle lande omkring Østersøen.

Forstærket transport

Flemming Hansen medgiver, at der fremover bliver brug for en forstærket søtransport over Østersøen.

»Der vil blive brug for mere varierede transportformer i Østersøområdet. Mellem øst og vest skal man bruge moderne færger, der sejler og laster hurtigt, men det har ikke noget med Femern-forbindelsen at gøre,« siger Flemming Hansen.

Senest for et par uger siden diskuterede ministeren sagen med sin tyske ministerkollega.

De mødes igen til januar, når en ny rapport om behovet for Femern-forbindelsen ligger klar.

»Scandlines siger, at broforbindelsen vil medføre betydelige omveje for godstransporten mellem Sydeuropa og Skandinavien og Østersølandene?«

»Det er regeringen ganske enkelt uenig i. Vi synes ikke, det er rigtigt, og vi holder fast i regeringsgrundlaget,« siger Flemming Hansen.

»Vil broen ikke være en omvej, f.eks. hvis man skal transportere varer fra Stockholms-området til den østlige del af det europæisk fastland?«

»Det kan godt være, men jeg har indtryk af, at folk gerne vil benytte broer.

Storebælt er den største trafiksucces, man nogensinde har haft, og i øjeblikket oplever vi en stigning på over 20 pct. pr. måned på Øresundsbroen. Folk synes, broer er nemt og bekvemt, og det er den måde, de ønsker transport på, men det er lige så vigtigt, at vi med Femern-broen kan flytte godstransport fra vej- til jernbanetransport,« siger Flemming Hansen.

»Kan økonomien ikke blive dårlig for Femern-forbindelsen, hvis man samtidig opretter de blå motorveje på Østersøen?«

»Jo, men det er altså regeringen, der bestemmer, hvor disse trafiklinjer skal gå. Jeg tror, færgelinjer og broforbindelse vil blive en meget god kombination. Mens færgelinjerne vil gå mere øst-vest, så vil broforbindelsen gå nord-syd og forbinde hele det europæiske fastland med Danmark,« siger Flemming Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen