Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Rædselsår for mediekonge

Underskud: Koncernen bag bl.a. TV3, TV4, Tele2 og Metro tabte 4,5 mia. skr. på et år og omlægger dagblad.

Den svenske finansmand og mediekonge Jan Stenbeck, der også har mange forretninger i Danmark, havde et rædselsfuldt 2001. Hans syv selskaber fik et underskud på ikke færre end 4,5 milliarder svenske kroner.

Værst gik det for telefonselskabet Tele2, der kom med et minus på 1,9 milliarder sv. kroner. Mobiloperatøren Millicom, som Stenbeck-selskaberne ejer 36,5 procent af, tabte 1,5 milliarder kroner, mens Metro Internationals, der står bag gratisaviser i en lang række storbyer, senest København og Marseille, nøjedes med et minus på 885 millioner svenske kr.

Investeringsselskabet Kinnevik, der alene sidste år gav et overskud på ni milliarder svenske kr., tabte en halv milliard svenske kr.

Kun TV-firmaet Modern Times Group med bl.a. TV-stationerne TV3 og TV4 i Skandinavien gav et nogenlunde respektabelt overskud på 250 mio. skr.

Underskuddene i Stenbeck-selskaberne var større end ventet trods voldsom ekspansionslyst og et svagere forretningsklima for f.eks. annoncer, og fik omgående konsekvens for eksempel på dagbladet

Finanstidningen, der lukkedes onsdag, og skal genopstå som specialavisen Finans & Vision med focus på IT, telekom og medier.

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen