Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Post og tips med ost og chips

Købmandskab: Det betyder meget for købmanden, når posthuset og tipstjenesten flytter ind. Og det bliver væsentligt lettere for kunderne. Berlingske Tidende tog til Terslev, hvor byens eneste butik klarer det meste - og henter kunder fra oplandet.

Dagens reportage

TERSLEV

Officielt er Jakob Bekker Hansen ikke postmester. Alligevel bruger han og hans otte medarbejdere mellem halvanden og to timer om dagen på at klare postforretninger ved den lille pult ved kassen. Derudover klarer de den lokale tipslyst - og så er der hovedforretningen som lokal brugs.

Dagli'Brugsen i den svenskgule bygning ikke langt fra kirken er den eneste butik i Terslev mellem Køge og Haslev, så de 450 husstande her er flittige gæster i forretningen.

»Hvis vi ikke havde post og tips, ville det være svært at drive forretningen. Og så sparer kunderne utroligt megen tid ved at have det hele ét sted,« forklarer Jakob Bekker Hansen, som siden april har været uddeler i Terslevs brugs.

For nylig lukkede brugsen i nabobyen Ørslev sin postbutik, og det kan mærkes i Terslev. For ikke blot tager Ørslev-beboerne nu til Terslev for at gå på posthuset, de benytter samtidig chancen for at få købt ind, når de alligevel er der.

»Der er kun ganske få ting, vi ikke kan klare på postområdet. Man kan sende og afhænde pakker, så hvis folk ikke er hjemme, kommer postbudet forbi og lægger pakken her. Man kan også indbetale girokort. Faktisk er det næsten kun overførsel af penge mellem konti, som vi ikke er i stand til at klare,« siger Jakob Bekker Hansen.

To timer på posten

Det er ikke - og må heller ikke være - indviklet at drive postbutikken, og derfor er der flere blandt personalet, som kan springe til, når der er kunder ved postskranken. Tidsforbruget er halvanden til to timer om dagen, »og det kan vi godt afse,« siger uddeleren.

Den 236 m2 store butik har været både posthus og tipsforhandler i fem-seks år. Derudover fører den Dagli'Brugsens grundsortiment samt en række varer, som Jan Bekker Hansen selv har indflydelse på valget af.

Den årlige omsætning er på 11 millioner kroner, og der er åbent alle ugens syv dage.

Den forrige uddeler boede i Terslev kort fra forretningen, men Jakob Bekker Hansen kører selv dagligt de omkring 50 kilometer fra hjemmet i Skælskør og nyder turen frem og tilbage, hvor han kan lade op.

Netop friheden ved jobbet og den personlige kundekontakt tæller højt.

»Jeg har været i brugsbranchen i 15 år og kom tilbage, efter at jeg for to år siden ville prøve noget andet. Det var nok blandt andet friheden i jobbet, der trak. Jo mere man har styr på, jo større er friheden, og jeg er således kun på arbejde én lang lørdag om måneden plus en halv mere,« fortæller Jakob Bekker Hansen tilfreds.

Han var også uddeler i Terslev fra 1998 til 2000 og vendte tilbage, fordi de daglige seks-syv timers rundtur i sælgerbilen med slik til alle syd for Ringsted i længden var for trættende.

Han savnede også den mere intense kundekontakt fra brugstiden i Høng og Sorø. Den får han nu dagligt, fordi han er med i det hele.

Kender næsten alle

»Folk er ualmindeligt trofaste kunder her, og vi kender stort set alle,« siger Jakob Bekker Hansen.

Kunderne kommer tit og snakker, så brugspersonalet får en masse at vide. Men de forholder sig neutralt, for det skal jo ikke være sådan, at man går til købmanden for at kunne følge med i byens liv.

Det er ikke kun de ældre, som søger kontakt, når de handler. Også mange unge falder i snak, og mange tør op, når personalet kan huske lidt af det, de fortalte sidste gang.

»Kunderne elsker, at vi ved lidt om dem - men omvendt er der også dem, der gerne vil være lidt anonyme, og det får de naturligvis lov til,« siger uddeleren.

Og man kender hinanden.

»Hej, Kirsten« og »hej, Poul« hilser Jakob Bekker Hansen på sin vej gennem butikken.

Mange går efter den gode service i butikken, »og selv om jeg måske er en lille smule dyrere, køber man ind her,« siger han.

Søndagen topper

Tipstjenesten og posthuset, som er lukket om søndagen, har medvirket til, at travlheden i butikken er rykket. Tidligere var lørdag den største dag.

Nu er omsætningen her lig med de øvrige dage, mens åbningstiden fra klokken 8 til 18 har gjort søndagen til den travleste på hele ugen.

Og kunderne kommer sågar fra Haslev, som ligger fem-ti minutters kørsel fra Terslev.

»Vi har folk fra Haslev, som kører hertil, selv om de har en Netto og en Aldi i nærheden - men her skal de selvfølgelig heller ikke stå i kø til tips, som man måske skal i Brugsen dér,« smiler Jakob Bekker Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen