Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Pølsevognene ruller ud i glemslen

De danske pølsevogne har svært ved at klare konkurrencen fra de multinationale kæder og de mange kebab- og shawarmasteder.

Globaliseringen gælder også vores ganer, og det er med til at kvæle de kernedanske pølsemænd. Både de multinationale kæder som McDonalds og 7-Eleven og indvandrerbutikkerne med deres kebab og shawarma presser de danske pølsevogne.

Dansk Pølsehandlerforening skønner, at der i dag kun er omkring 250 pølsevogne tilbage på landsplan. Det er langt færre end i 1996, hvor der alene i hovedstaden var 280 vogne.

I dag er omkring 100 pølsevogne i hovedstaden og omkring 50 rigtige rullende salgssteder i provinsen.

Formanden for Dansk Pølsehandlerforening, Søren Kjær Hansen, peger i bladet Restaurant & Café på, at pølsevognene ikke har kunnet matche de store kæders pølseslagtilbud, hvor man for en tier har kunnet få en fransk hotdog.

Paradoksalt nok forsvinder pølsevognene fra gadebilledet i en periode, hvor den danske pølsekultur er ved at brede sig til udlandet. Salgschef Martin Sørensen fra Tulip kan således berette om interesse for det danske pølsekoncept fra Sverige og Rusland og sågar Sydkorea.

Han peger på den moderne byplanlægning som en væsentlig årsag til pølsevognskrisen. Der er slet og ret færre gode pladser til pølsevognene. Alligevel tror Martin Sørensen på, at pølsevognene vil overleve.

»I hvert fald i de større byer vil vi se dem mange år endnu. Men der er ingen tvivl om, at der skal ske en udvikling i pølsevognenes sortiment. Vognenes størrelse sætter en vis begrænsning, men man skal måske til at have flere pølser med krydderier eller flere størrelser pølser,« siger Martin Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen