Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Pas på med råd fra analytikere

Private er for naive, når de investerer i aktier. De skal være meget mere kritiske, mener en aktieekspert.

Private der sætter penge i aktier bliver snydt og tages ved næsen af smarte finansfolk.

Det mener aktieksperten Bruno Japp, som står bag månedsbreve og en række nyhedsbreve om aktier, der udgives på nettet.

For tiden høres ofte det glade budskab om, at en vending på aktimarkedet er lige om hjørnet.

»Men pudsigt nok kommer dette budskab ofte fra personer og selskaber, som har en direkte økonomisk interesse i at overbevise os almindelige mennesker om, at det forholder sig sådan. Mit eget bud er, at der ikke er nogen, som med sandfærdigheden i behold kan give et pålideligt bud på, hvornår trenden vender,« lyder vurderingen fra Bruno Japp.

Også chefanalytiker Svend Jørgen Jensen fra Henton Børsmæglerselskab er flere gange gået mod strømmen, og sagt, at en ny optur på aktiemarkedet ligget et godt stykke tid ude i fremtiden. Et synspunkt, som han er blevet upopulær på, men som ind til videre har vist sig at være det rigtige.

»Det er mig en gåde, at så mange ikke kan gennemskue, hvad der foregår. Vi har i snart lang tid hørt de store finanshuse udtale deres magiske mantra: Aktiemarkedet vender seks til ni måneder før økonomien, og at opturen kommer om to kvartaler. Eller med andre ord: Skynd jer at komme i gang med at købe aktier igen, så vi kan få fyldt vores efterhånden slunkne pengekasser,« siger Bruno Japp.

Men hvordan skal private så forholde os til al denne snak om den nærtforestående lykkelige tid med guld i gaderne og vin i vandhanerne?

»Jo,« siger Bruno Japp, »vi skal forholde os ekstremt kritisk og altid spørge os selv, om dem, som fortæller os noget, har en personlig vinding ud af at få os til at tro på det de siger.«

I stedet råder han private investorer til at gå efter langsigtede gevinster. Det vil sige, at man skal købe gode, solide selskaber, som ikke er voldsomt overvurderede, og som med en stor sandsynlighed også vil være gode investeringer om fem og ti år. Det kunne være selskaber som A. P. Møller, Danske Bank, Danisco m.v., fremhæver Bruno Japp.

les@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen