Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Pant løste miljøproblem

I Sverige indførte man pant på dåser allerede i 1984. Siden er det gået fremad, og i dag returneres ni ud af ti solgte aluminiumsdåser. Men det er ikke nok, siger Det Økologiske Råd.

Ved siden af flaskeautomaten i alle svenske supermarkeder står der en automat til tomme aluminiumsdåser. Sådan har det været, siden svenskerne indførte pant på dåserne helt tilbage i 1984.

Systemet, der virker forholdsvis smertefrit i Sverige skyldes, at langt de fleste dåser, som sælges, er af aluminium. De kan let omsmeltes og genbruges, men bliver de blandet med en dåse af et andet metal, går det galt.

Derfor accepterer maskinerne ikke andre dåser end aluminiumsdåserne, og dåser af andet metal henvises til en igloformet container, der står foran de fleste svenske supermarkeder.

Nogenlunde samme system planlægger man at indføre i Danmark, bortset fra, at det her bliver muligt at aflevere alle slags dåser i en og samme maskine, der selv sorterer dem.

Alligevel er der rynkede bryn hos Det Økologiske Råd, hvor man har kæmpet imod dåserne. Her frygter man, at de populære dåser bliver en belastning for naturen.

»Problemet er, at det kræver temmelig meget energi at fremstille dåserne i forhold til flaskerne. Så selv om de er lettere at transportere rundt, bliver miljøet belastet mere. Dertil kommer, at man kun forventer en returprocent på omkring 90 mod de 99, vi har på flaskerne i dag,« siger sekretariatschef Christian Ege, Det Økologiske Råd.

I Sekretariatet for Aluminium og Miljø er man ikke overraskende mindre nervøse.»Jeg er mere bange for at træde på et glasskår på stranden end på en dåse,« siger Jim Hansen, sekretariatsleder i Aluminium og Miljø.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen