Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

På indkøbstur i det grønne

En tur i et havecenter er en fryd for øjet på en forårsdag, hvor haveentusiaster har slæbt hele familien med på indkøbstur. De klassiske havecentre er dog i fare for at uddø.

En kæmpe rhododendron er det første syn, der møder en, når man træder fra parkeringspladsen ind i Høsterkøb Havecenter i Hørsholm. Derefter kommer man igennem den indendørs del af centret, hvor der man kan gafle en indkøbsvogn eller en is til barnet - men selvfølgelig også blomster.

Ud af butikken igen og videre ud bagved i det gode vejr, hvor der står blomster og buske næsten lige så langt øjet rækker.

Man fristes til at gå på opdagelse i denne danske minijungle, og ved en tur rundt ad de snørklede flisegange støder man også på springvand og små træer.

Man glemmer, at man ikke går rundt i en have, men derimod i en forretning.

Ifølge ejeren af Høsterkøb Havecenter, Peter Martinussen, er det måske også lige netop problemet for de klassiske havecentre.

»Vi er nok mere gartnere, end vi er købmand,« siger Peter Martinussen og henviser til den stigende konkurrence fra især Bauhaus og Bilka, der også har havecentre tilknyttet.

I 1996 blev Høsterkøb derfor en del af kæden Bo Grønt, netop for at stå bedre i konkurrencen.

Alligevel vurderer Peter Martinussen, at mange af de klassiske havecentre sandsynligvis snart må bukke under.

»De helt små og de relativt store havecentre har de bedste chancer for holde ud, men de mellemstore, dem med 4-5 ansatte, må sandsynligvis lukke indenfor et par år,« vurderer han.

Med 21 ansatte hører Høsterkøb selv til blandt de store i branchen, men Peter Martinussen regner med, at han også drejer nøglen om og går på pension om cirka 15 år.

»Til den tid er konkurrencen blevet for stor - både i Danmark og fra udlandet,« siger han.

Inge Elise Dyja er markedsføringskoordinator i Bo Grønt - en af de største kædesammenslutninger for de klassiske havecentre. Hun mener også, at sammenslutningen er en nødvendighed for havecentrene, for at dæmme op for den stigende konkurrence på markedet.

»Ved at være med i Bo Grønt, eller en af de andre kæder, som for eksempel Planteskoleringen, får havecentrene mulighed for bedre markedsføring og billigere indkøb,« siger Inge Elise Dyja.

Der er 26 havecentre, der er medlem af Bo Grønt, ud af de cirka 150 havecentre, der på landsplan er organiseret i LDP - havecentrenes brancheorganisation i Danmark. De 150 tæller dog ikke den række af havecentre, der er tilknyttet en Bauhaus- eller Bilkabutik.

Jens Sørensen, der er administrerende direktør i Bauhaus Danmark A/S, mener ikke, at hans butikker ligefrem udkonkurrerer de klassiske havecentre.

»Der er plads til begge former for havecentre på det danske marked, fordi der er tale om to forskellige koncepter,« siger Jens Sørensen og fortsætter:

»Hos os giver vi kunderne muligheden for også at købe redskaberne til havearbejdet under samme tag. Til gengæld har de klassiske havecentre måske et lidt bredere udvalg, når det kun gælder planter,« siger han.

Han erkender, at der ligger en markedsføringsstrategi i, at sælge både planter og redskaber, fordi det giver en fordel over for både havecentre og andre byggemarkeder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen