Berlingske Business
LIVE
14:33 Møns Bank skuer op for forventningerne

På erobringstogt i USA

H. Lundbeck henter en fjerdedel af hele sin omsætning i USA: Celexa og Lexapro har knap en femtedel af markedet for antidepressive midler.

En af Lundbecks absolut vigtigste alliancepartnere er amerikanske Forest Laboratories, der siden 1998 har fungeret som amerikansk afsætningskanal for Lundbecks Celexa, der er det amerikanske navn for Cipramil.

Det amerikanske marked er utroligt vigtigt for Lundbeck, hvor medicinalgiganten henter ca. en fjerdedel af hele sin omsætning. I øjeblikket stormer Lundbecks produkter frem på det amerikanske marked, og det er meget tæt på, at selskabets produkter står på hver femte af de nyudskrevne recepter på antidepressiver i USA.

Ifølge Merill Lynchs seneste opgørelse har Celexa en markedsandel på 16,6 procent, mens det nyligt lancerede Lexapro, der er det amerikanske navn for Cipralex, har en markedsandel på 3,2 procent.

I den forgangne uge præsenterede Forest Labs et halvårsregnskab, der viser, at selskabet i årets første seks måneder har solgt for 5,6 milliarder kroner Lundbeck-produkter. Det svarer til en stigning på omkring 50 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Aftalen med Forest Laboratories er en licensaftale, hvor Lundbeck modtager 20 procent af salget af Celexa og Lexapro. Selv om Lundbeck i dag givet kunne have forhandlet sig til en bedre aftale eller måske endda have entreret med markedet alene, fortryder Lundbeck ikke samarbejdet med Forest Labs.

»På det tidspunkt, da Cipramil blev lanceret i USA, havde vi på ingen måde ressourcer til at klare det på egen hånd. Det kræver en salgsstyrke, som er så stor, at det havde været umuligt for os,« siger Hans Henrik Munch-Jensen.

Lundbecks strategi er da også fortsat at benytte sig af strategiske samarbejdspartnere. Senest har Lundbeck indgået et samarbejde med Abbott om lancering af Lundbecks produkter i Sydamerika.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen