Berlingske Business
LIVE
16:52 Facebook taber snart terræn i alle aldersgrupper

Opsving vil styrke A.P. Møller-aktien

Olieprisen spiller hovedrollen for aktiekursen, men verdenshandlen er også vigtig for indtjeningen hos Mærsk.

Der er udsigt til yderligere kursstigninger for A.P. Møller-aktierne, hvis spådommen om en snarlig vending i verdensøkonomien holder, vurderer Sydbank. Det vil gavne både oliepris og rederivirksomhed.

A.P. Møller-aktierne er kommet godt fra start i det nye år godt hjulpet af stigende oliepriser. Men dårlige tider i rederidelen holder kursen nede.

»Der er en høj korrelation mellem aktiekursen og olieprisen, men korrelationen er faktisk aftaget. Aktiekursen i andre olieselskaber har klaret sig betydeligt bedre efter stigningen i olieprisen, og på den baggrund kan man godt sige, at krisen i shippingbranchen har ramt aktiekursen i A.P. Møller-selskaberne,« siger en aktieanalytiker.

Nedtur snart forbi

Sydbanks anbefaling af de to Mærsk-aktier D/S Svendborg og D/S 1912 er baseret på, at den aktuelle nedtur i verdensøkonomien vil være overstået inden længe.

Som markedsleder og på grund af sine stærke finanser regner banken med, at det danske rederi vil komme stærkere ud af krisen end de udenlandske konkurrenter. De fleste analytikere er dog enige om, at aktierne ville være væsentligt mere værd, hvis ikke virksomheden var så karrig med informationerne. Derfor imødeses årsregnskabet for 2001 med spænding, fordi nye regler vil højne informationsniveauet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen