Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

OMX fulgte Europa op

Svenske aktier: OMX steg i går på positive toner fra USA. AstraZeneca steg på sit rengskab for fjerde kvartal, mens Holmen derimod faldt efter regnskabsaflæggelse.

Af Kristian Valentin

I stil med de øvrige europæiske markeder oplevede OMX-indekset i går pæn fremgang på grund af den amerikanske centralbanks tro på, at et opsving i USA står for døren. Anført af bl.a. Ericsson (+ 6,9 pct.) og Nokia (+ 2,7 pct.) steg OMX-indekset 3,6 pct. til kursniveau 782,0.

AstraZeneca (+ 5,0 pct.) var også blandt dagens topscorere, efter at medicinalkoncernen fremlagde sit regnskab for fjerde kvartal 2001. Omsætningen lå på 4,4 milliarder svenske dollar, mens resultatet lå på 1,1 milliarder dollar. Især salget af Nexium udviklede sig stærkere, end analytikerne havde regnet med. Selskabet tilføjede dog, at 2002 ikke bliver et ligeså finansielt stærkt år, fordi selskabet skal lancere produkter, der skal efterfølge salgssuccesen Losec.

Producenten af træprodukter Holmen (- 1,3 pct.) tabte til gengæld terræn. Selskabets regnskab viste et resultat eksklusive nedskrivninger på 748 millioner svenske kr. i fjerde kvartal, hvor analytikere ifølge en rundspørge foretaget af analyseinstituttet SME Direkt i gennemsnit havde ventet et resultat på 857 millioner svenske kr. Desuden meddelte Holmen, at det forventer et svagere marked for papirdivisionen i år i forhold til sidste år.

ABB (- 3,7 pct.) faldt, efter at det internationale finanshuset Goldman Sachs sænkede sit estimat for selskabets indtjening i 2001.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen