Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Omvæltninger i bilbranchen

Wroom: EUs kommende forordning om bilhandlen i Europa vil ryste godt og grundigt op i en branche, der er fyldt med bindinger.

De nye danske mindstekrav, til hvornår garantien på nye biler dækker, er kun et lille forskud på den kommende EU-forordning om bilhandel i Europa.

I forordningen, der ventes offentliggjort i slutningen af måneden, er der i forvejen lagt op til, at det skal være muligt for andre end den autoriserede forhandler at udføre service på en bil, uden at det skal få konsekvenser for en garanti, der går længere end de to år i købeloven.

Det er netop hovedindholdet i den nye aftale mellem Forbrugerombudsmanden og De Danske Bilimportører, der træder i kraft fra nytår.

Aftalen betegnes som en triumf for forbrugerne, der fra nytår kan spare penge ved at lade deres nye bil servicere hos et uautoriseret værksted, der som regel er billigere i timeløn og også bruger billige uoriginale reservedele.

Men i EU-forordningen er der også en hjælpende hånd til de autoriserede importører og værksteder, der hidtil har været forpligtet til at købe de originale reservedele hos deres bilfabrikant.

Det er nemlig hensigten, at også autoriserede værksteder skal kunne købe uoriginale reservedele - bortset fra, hvor der er tale om garantireparationer, hvor bilejeren ikke betaler noget.

Der vil fabrikanten fortsat kunne forlange, at der bruges originale reservedele, der leveres af importøren.

Nye udbydere

Herhjemme er det reservedelene, importørerne tjener pengene på, eftersom afgiftsniveauet har sendt priserne på nye biler helt i top i Europa. Uden afgift er danske biler imidlertid blandt de billigste, og bilproducenternes modspil til EU har været, at sælge biler i Danmark til »dyre« Europa-priser.

Det kan være det, der udløser, at de danske autoriserede værksteder nedsætter priserne på originale reservedele, vurderer formanden for Dansk Automobilhandler Forening, Allan Meiniche.

Han forudser i øvrigt, at EUs opruskning i bilbranchen vil sende nye store udbydere af service og reparation på banen. F.eks. store leverandører som Bosch, der er storleverandør af al elektronik til alle biler.

sow@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen