Berlingske Business
LIVE
17:21 Rockwool-aktie steg til vejrs oven på regnskab

Nyt liv i gamle danske rederier

Rederierne Torm og Norden har begge haft bemærkelsesværdig fremgang de seneste år. Men de er begge for små efter investorernes smag, og en sammenlægning ses af i hvert fald Torm som den oplagte danske løsning på det problem.

Det er to rederier med alenlang historie og stolte traditioner, der nu er havnet i projektørlyset takket være Torms usædvanlige opkøbstilbud. Gennem mere end 100 år har deres rødhvide bomærker været et fast indslag på verdenshavene. Alligevel har aktiekøberne haft svært ved at få øje på dem, og det er en del af baggrunden for, at der i mange år har været spekuleret i en sammenlægning.

I den meget dybe skygge fra A.P. Møller er interessen for sekundære rederiaktier meget behersket på det danske marked. Det har især irriteret den fortrinsvis græske ejerkreds i Torm, der de seneste par år har gjort meget for at øge interessen.

Men også Norden-aktien er blevet mere strømlinet. Forrige år blev dens likviditet forbedret betydeligt, da de mindre aktionærer i moderselskabet Motortramp fik ombyttet deres aktier med Norden-aktier. Sammen med en imponerende fremgang på bundlinjen betød det, at aktiekursen blev mere end fordoblet i 2000. Men stigningen er altså ikke større, end at rederiet stadig er billigt til salg. Det viser tilbuddet fra Torm og de fleste analyser af firmaet.

Også Torm har de seneste år kunnet bryste sig af nogle imponerende regnskabsresultater. Rederiet er specialiseret i den såkaldte produkttankfart, hvilket vil sige sejlads med raffinerede olieprodukter som benzin og diesel. På det område har Torm opnået en helt dominerende stilling på verdensmarkedet. Ikke så meget i kraft af en kæmpe flåde (den rummer faktisk kun 15 større tankskibe, om end otte mere er på vej), men i kraft af de såkaldte pools.

De betyder, at Torms kontorer i København og Singapore har råderet ikke alene over deres egne skibe men også over 35 fra andre rederier. Det har givet dem en ganske særlig mulighed for at kontrollere et marked, der ellers har været præget af knivskarp konkurrence fra et væld af mindre foretagener. Den model har Torm tidligere sagt også kunne være oplagt at bruge på det endnu mere fragmenterede tørlastmarked. Det er netop på det marked, at Norden har sin store aktivitet.

Søfartsbranchen er blandt de mest globaliserede. Alligevel spiller nationalfølelsen stadig en rolle i de økonomiske overvejelser.

»Selvom det ikke er moderne at flage med en dansk interesse, synes vi, det var godt at kunne lave endnu et stort dansk børsnoteret rederi med ledelse i Danmark - og selvfølgelig med enorme indtægter til følge,« siger Torms bestyrelsesformand, advokat Niels Erik Nielsen.

På grund af den nye tonnageskat har rederiet tidligere stillet i udsigt, at den voksende flåde i stigende grad vil sejle under dansk flag. Og Torm lover, at der i fremtiden vil være skorstene med både Torms og Nordens symboler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen