Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nye konkurrencevåben til SAS

Flyselskabet fortæller på onsdag, hvordan krisen i luftfarten skal overleves.

På onsdag afslører SAS, hvordan selskabet vil overleve den aktuelle krise i luftfarten. Selskabet holder kortene tæt til kroppen og vil ikke afsløre, hvilke våben det vil tage i brug over for blandt andre de lavprisselskaber, der er etableret på nogle af SAS' givtige ruter.

Men at der skal ske store ting står lysende klart. Chefen for SAS Airlines, Marie Ehrling, har været i SAS i 19 år og den nuværende krise er den værste, hun har oplevet.

- Advarselsråb har runget og truende fremtidsbilleder er blevet tegnet før. Og ikke uden grund. Vi har haft problemer tidligere. Men næppe større og mere akutte end nu. Det er alvor nu, skriver hun i SAS-avisen Inside.

SAS er ikke berømt for hurtig omstillingsevne, men det er den vej, vinden blæser.

- Måske er den vigtigste lære af flykrisen at forstå, at markedet kan mindskes dramatisk over en nat, at respektere at vore kunder og deres ønsker forandres, og at de har et frit valg, at teknik og arbejdsmetoder bliver forældede og skal fornys, lyder det fra Marie Ehrling.

Blandt de emner, som står på listen over forandringer, der kan give bonus, er flere billetløse rejser, dvs. rejser købt med særlige plastickort og via Internet.

Betjeningen i flyene står også foran forandring. Der har været talt om kun at flyve med én klasse indenrigs i Skandinavien og på korte Europaruter.

SAS skal som de øvrige gamle nationale luftfartsselskaber vænne sig til, at flyvning ikke længere er noget særligt.

- Mere og mere af det, som tidligere var oplevelsesforbrug med guldkant og stor prisseddel er overgået til at blive hverdagsagtig basisforbrug. Da bliver kunden prisfølsom, konstaterer professor Solveig Wikström, der forsker i virksomhedsstrategi og forbrug.

Hun forudser i Inside, at virksomhederne står over for gigantiske udfordringer i den tiltagende hårdere kamp om stadig mere individualistiske og vidende kunder.

Koncernchef Jørgen Lindegaard bekræftede på et pressemøde fredag i Bangkok, at SAS skal have modtræk over for lavprisselskaberne.

- Vi gennemfører ændringer, som vil øge vores produktivitet dramatisk. I øjeblikket kæmper vi ikke for profit, men for overlevelse. Vi bliver aldrig et lavprisselskab, men vi bør have lavprisprodukter, siger Jørgen Lindegaard.

Ud over koncernchefen og Marie Ehrling deltager marketingdirektør Jens Willumsen i præsentationen af SAS nye kundekoncept.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen