Berlingske Business
LIVE
11:00 Tyskland overvejer at sløjfe luftfartsskat efter Airberlin-konkurs

Nordea-chefen i modvind efter aktiesalg

Nordea-chefen Thorleif Krarup måtte i går se sin aktie falde efter salget af Tryg. Investorerne er fortsat skeptiske over for hele Nordeas nordiske koncept.

På ét punkt faldt der i går roser til koncernchefen i Nordea, Thorleif Krarup. Det er en rigtig god idé, at koncernen sælger skadesforsikring fra og koncentrerer sig om at drive en pan-nordisk bank.

»Og det er netop baggrunden for, at vi gør det. Vi får frigjort noget kapital, så vi kan fokusere på kerneforretningen. Vi er i dag mest bank. Derfor skal vi også lytte til, hvad ejerne og markedet siger,« forklarer Thorleif Krarup.

Til gengæld bliver han skældt huden fuld af samme marked og af konkurrenterne, som alle mener, han med en pris på 5,6 mia. kr. har solgt skadesforsikringsselskabet Tryg alt for billigt.

Men det afviser han pure. Thorleif Krarup mener, han har solgt til markedsprisen. Han medgiver, at prisen er påvirket af, at Tryg har haft meget svært ved at bidrage til indtjeningen i koncernen. Men han pointerer også, at man skal vurdere handlen ud fra det, der følger med.

Nemlig en fem-årig aftale om, at Nordea sælger Trygs skadesforsikringer - og kun dem - og Tryg sælger Nordeas bankprodukter til sine kunder - og kun Nordea-varer. Noget tyder dog på, at Thorleif Krarup fortsat vil blive afkrævet forklaringer. Nordea-aktien faldt i går 4,3 pct. til kurs 40,5 efter på et tidspunkt at have ligget på det laveste niveau i syv måneder. Investorerne mangler stadig beviser på, at der er penge at hente ved at lave en pan-nordisk finansfusion. I Nordeas meddelelse i går kunne de læse, at andet kvartal i år ikke havde fremvist den forbedring i indtjeningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen