Berlingske Business
LIVE
17:32 Hästens har vundet en kopisag - men tabt en anden

Niche for særprægede investeringer

Mange er trætte af aktier og obligationer. Og det kan faktisk lade sig gøre at finde meget utraditionelle steder at spare op, hvis man tør løbe en risiko, der også er meget stor.

Taxaer i Uganda, en flydende tankstation, en spillehal eller et nyt månedsmagasin til voksne, kræsne og købedygtige mænd og kvinder.

Det er et udpluk af mere utraditionelle ting, som et lille reklamebureau på Nørrebro i København er i gang med - eller planlægger - at udbyde til interesserede investorer i samarbejde med firmaet Københavns Revision og Rådgivning samt Lloyd's Mægler & Finans.

»Før man hopper ud i investeringer som disse, skal man dog lade både ens revisor, bank og advokat tjekke det grundigt,« siger skatterådgiver Preben Bertelsen.

Han tilføjer, at man også skal spørge nøje ind til, hvor meget man i værste fald kan komme til at hæfte for, hvis der dukker uventede ting op.

»Og investeringer i Uganda er og bliver noget yderst farligt. Jeg synes som udgangspunkt, at folk skal investere i noget de kan se og ved hvad er. Så pas på med den slags,« siger Preben Bertelsen.

Men hvis man alligevel har brug for spænding, vil prøve noget andet, og er på jagt efter mere eksotiske investeringer, så er en flydende tankstationen i en af Danmarks største lystbådehavne tæt ved København et af de aktuelle tilbud fra Lloyd's Mægler og Finans. Tankstationen sælges i 400 andele af 10.000 kroner stykket.

»Målgruppen er bådejere og sejlere, som i forvejen holder til i havnen, og vi regner med, at investeringen kan give et afkast på fem procent årligt,« siger erhvervsmægler Leif Østergaard fra Lloyd's Mægler & Finans.

Der er tale om et flydende olieanlæg med fem standere, som i flere år har givet et fornuftigt afkast, og som den nuværende ejer ønsker at sælge på grund af alder for en pris af fire millioner kroner.

Men ellers fortæller direktør Flemming Østergaard fra Adventure - og nej, det er ikke dén Flemming Østergaard - at de for tiden leder efter en investor, som vil skyde to millioner kroner i et nyt månedsmagasin, der skal hedde »No 1.«

Kræsne læsere

Der er tale om et magasin på 116 sider, der skal udkomme hver måned med start først i det nye år, og som skal udfylde det konceptmæssige tomrum mellem Euroman og Se & Hør-stilen.

»Magasinet skal kæle for den kræsne og modne læser og skal indeholde artikler om samfundsforhold, privatøkonomi og underholdning. For de to millioner kroner får investor et medejerskab på 49 procent af virksomheden, og holder vores budgetter, vil investeringen være betalt tilbage efter to år,« siger Flemming Østergaard.

I forvejen producerer Adventure en række magasiner til flyselskaber, og alt med det nye magasin er sat på skinner: En redaktionsgruppe er nedsat, annoncer er ved at blive solgt og artikler ved at blive skrevet.

»Vi har kontakt med enkelte, interesserede investorer, men endnu ikke lavet nogen aftale,« siger Flemming Østergaard.

Taxi i Kampala

Taxa-projektet i Uganda går ud på at etablere en taxa-central til 100 biler og bygge infrastrukturen op fra grunden.

»Til det formål har vi købt gammelt udstyr fra Roskilde Taxa med taxametre, radioudstyr med videre, som vi vil udstyre 100 biler med i Ugandas hovedstad Kampala, hvor der bor over én million mennesker. Hovedindtægterne skal komme fra at sælge reklamer på siden af disse taxaer,« siger Flemming Østergard.

En spillehal i provinsen er også en af de utraditionelle investeringer, som Adventure inden længe regner med at åben for salg af anparter i.

»For alle projekter gælder det, at de ikke sælges med det mål, at man skal spare i skat. Det er for at få et positivt afkast og for personer, der er trætte af aktier og obligationer,« siger registreret revisor René Jensen fra Københavns Revision og Rådgivning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen