Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Nervekrig om den ny metro i København

Metroen er tæt på at kunne godkendes, lyder det fra Jernbanetilsynet. Vel at mærke hvis Ørestadsselskabet senest onsdag får togleverandøren til at aflevere den manglende og afgørende dokumentation af metroens sikkerhed.

Ørestadsselskabets bestyrelsesformand, Henning Christophersen, lover på ny, at metroen vil være klar til at åbne den 19. oktober, men der er fortsat afgørende problemer, der skal løses først, og løbende bliver nye problemer for metroen offentligt kendte. Samtidig er formanden nu klar til at køre med større afstand mellem de små førerløse tog i Københavns undergrund for at opnå en sikkerhedsgodkendelse.

Ifølge direktør Flemming Lund i den bestemmende myndighed - Jernbanetilsynet - er metroen tæt på at kunne godkendes. Han understreger dog, at der stadig mangler en hel del afgørende dokumentation af metroens sikkerhed, før det grønne signal kan sættes.

Svar senest onsdag

Ørestadsselskabet eller mere præcist togleverandøren Ansaldo skal ifølge Jernbanetilsynet senest onsdag morgen aflevere den sidste dokumentation, hvis metroen som planlagt skal åbne næste lørdag.

»Ørestadsselskabet må vurdere, om de kan blive færdige til onsdag morgen. Vi skal bruge tre døgn til at blive overbevist om, at sikkerheden er i orden, før vi kan give godkendelsen. Som det er nu, er metroen ikke godkendt. Men jeg er overbevist om, at den bliver meget sikker, og at den kan godkendes, når al dokumentation foreligger,« skriver Flemming Lund i en pressemeddelelse.

Af pressemeddelelsen fremgår, at Jernbanetilsynets rådgiver, det tyske TÜV, fortsat ikke er indstillet på at sige god for metroens sikkerhed. Dette er nyt og var ikke med, da Ørestadsselskabet for en uge siden selv forklarede, hvad der var de væsentligste udeståender forud for en godkendelse.

Flere problemer

Til trods for Ørestadsselskabets tidligere har brudt sine egne løfter om sikkerhedsdokumentation, er selskabet ikke i tvivl om, at den manglende dokumentation vil være på plads i tide, så det ikke bliver nødvendigt at sende en aflysning til dronning Margrethe og andre, som har sat næsen op efter en metrotur i den kommende weekend.

Der er stadig problemer med et overfølsomt sikkerhedsanlæg på højbanestationerne og ikke mindst metroens samlede driftsstabilitet. Til gengæld har et tilstrækkeligt antal metrostewarder ifølge Henning Christophersen i går bestået sikkerhedseksamen, og det er blevet besluttet at udstyre dem med mobiltelefoner, hvis radiokommunikationen skulle svigte. Det har der ifølge Jernbanetilsynet tidligere været eksempler på.

Intet kompromis

»Der er ingen, som ønsker at gå på kompromis med sikkerheden. Men teknologien i selve sikkerhedssystemet er for længst godkendt. Og det er formentlig verdens bedste og sikreste togsystem,« siger Henning Christophersen.

Trafikminister Flemming Hansen (K), som selv ejer 45 pct. af Ørestadsselskabet, tror på ledelsens forsikringer.

»Vi er fuldstændig enige om, at sikkerheden ikke står til diskussion. Vi har aftalt, at Ørestadsselskabets bestyrelse fortsætter sit arbejde og gennemgår de sidste ting inden åbningen,« siger ministeren.

Ørestadsselskabet har tidligere givet forsikringer, der ikke havde hold i virkeligheden. I foråret 1999 lød det, at det var kontraktligt fastsat, at det samlede sikkerhedssystem kunne godkendes 2. august 2000. I Jernbanetilsynet venter man stadig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen