Berlingske Business
LIVE
15:38 Mærsk risikerer hak i kreditvurderingen

Nemt at hacke mobiltelefoner

På få sekunder kan oplysningerne fra din mobiltelefons SIM-kort aflures og andre kan ringe for dine penge. »Skræmmende perspektiv,« siger man i IBM. Telestyrelsen opfordrer til, at man aldrig lader sin mobil ude af syne.

Hvis mobilregningen ser voldsom ud, behøver det ikke være fordi man har hyggesludret for længe med vennerne eller i timevis har lagt øre til moster Merethes mavesure meldinger.

Det kan være fordi en fremmed har hacket sig ind på din mobiltelefon og ringer verden rundt - på din regning.

Det er det lille såkaldte SIM-kort, som indeholder oplysningerne om mobilens telefonnummer, og som sidder i telefonen, der forholdsvis enkelt kan kopieres og misbruges.

Ingen garantier

Direktør for Dansk Industris branchefælleskab for IT-virksomheder, Tom Togsverd, erkender, at mobiltelefonbranchen ikke kan give garantier mod SIM-kort-kopiering.

»SIM-kort er ligesom et Dankort. Hvis du giver det væk, kan du risikere, at det bliver kopieriet,« siger han, men understreger samtidig, at mobiloperatørerne gør alt, hvad de kan for at fange eventuelle SIM-kort-svindlere.

»Mobiloperatørerne har prøvet at bygge mobilnettet sådan op, at de skulle være i stand til at opfange det, hvis to ens mobil-identiteter registreres på samme tid. Men indtil videre er det, så vidt vi ved, ikke sket,« siger branche-formanden.

Der er mobiltelefoner i 84 procent af de danske hjem.

»SIM-kortet kan kopieres på under et minut, og det udstyr, der skal bruges til kopieringen koster blot et par tusinde kroner. Perspektiverne er skræmmende,« siger kommunikationschef fra IBM Danmark Anders Rendtorff.

I princippet foregår SIM-kort-kopieringen på samme måde som kriminelle bander de seneste måneder har stjålet og kopieret Dankort, der derefter er blevet tømt. Når mobil-telefonen er ude af syne et kort øjeblik, tager den kriminelle SIM-kortet ud, og kopierer oplysningerne med udstyret. Senere kan svindleren derhjemme via en computer i ro og mag overføre SIM-kortets oplysninger til et andet SIM-kort, der vil indeholde nøjagtig de samme oplysninger som det oprindelige.

»Når svindleren ringer fra det kopierede SIM-kort, vil telefonregningen blive sendt til den oprindelige ejer,« siger Anders Rendtorff, der ikke kun frygter for folks telefonregninger.

»Brugen af mobiltelefoner til for eksempel pengeoverførsler udvikles løbende, ligesom man i stigende grad kan bestille varer via SMS-beskeder. Derfor er perspektiverne for SIM-kort-kopiering meget ubehagelige,« siger kommunikationschefen fra IBM.

Hvor stort omfanget af SIM-kort-kopieringen herhjemme er, ved ingen. Det fortæller Jørn Johansen, civilingeniør i IT- og Telestyrelsen.

»Endnu har vi ingen beviser for, at SIM-kort er blevet kopieret herhjemme. Men vi får jævnligt henvendelser fra folk, der mener, at de har været udsat for det,« siger han.

»Til gengæld ved vi, at nogle tilstrækkeligt dygtige kollegie-beboere i Tyskland har fremstillet falske SIM-kort og snydt med dem,« siger Jørn Johansen, der derfor kommer med følgende, logiske råd:

»Lad aldrig din mobil ude af syne.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen