Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nej til forsikringsregister

Datatilsynet forbyder forsikringsbranchen at oprette et register over skadesanmeldelser. Dermed er branchen henvist til at bekæmpe forsikringsvindel ad anden vej.

Forsikringsselskaberne risikerer at mistænkeliggøre ganske uskyldige kunder. Og teoretisk er der en risiko for, at de vil bruge oplysningerne til at sortere ærlige, men dyre kunder fra.

Derfor må forsikringsbranchen fortsat ikke lave det register over skadesanmeldelser, de så længe har ønsket sig.

Det er Datatilsynet, der af Justitsministeriet er blevet bedt om at vurdere, om branchen skal have lov til at samle alle forsikringsskader i et register. Registret har forsikringsselskaberne længe ønsket, fordi de mener, det kan være med til at dæmme op for den svindel, som branchen vurderer udgør mindst ti pct. af alle erstatningsudbetalinger.

»Vi vil ikke bruge registret, når en kunde vil tegne en ny forsikring, men kun når der er en skade. Så kan vi gå ind og se, om kunden har haft mange lignende skader, om vedkommende evt. har anmeldt samme skader til andre selskaber. Vi kan derved få nogle advarselsblink, som vi kan bruge til at undersøge nærmere, om der skulle være tale om svindel,« forklarer vicedirektør Bjørn Iversen fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Men det går ikke, siger Datatilsynet i den afgørelse, som netop er sendt til Justitsministeriet. Selskaberne må godt lave registret, men de skal have kundernes tilladelse til at føre dem ind.

Datatilsynet henviser i sit afslag til nogle argumenter, som forgængeren for Datatilsynet, Registertilsynet, kom med allerede i 1996. Nemlig at registret bliver så omfattende, at langt hovedparten af de registrerede vil være personer, der ikke på nogen måde har gjort sig skyldig i ulovligheder. Og det kan heller ikke sikres, at forsikringsselskaberne ikke vil bruge registret til at sortere kunder fra, der ikke har svindlet, men derimod blot har været uheldige.

Bjørn Iversen ærgrer sig over afslaget. Men han har ikke helt opgivet at få bedre metoder til at bekæmpe svindlen. Han håber på, at økonomi- og erhvervsministeren er positivt indstillet over for en indsats mod forsikringsvindel.

»Nu vil vi gå i tænkeboks og så vil vi spørge Bendt Bendtsen, om han vil hjælpe,« siger Bjørn Iversen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen