Berlingske Business
LIVE
09:30 Nordea risikerer masseflugt af kunder

Negativ dag for tele og medico

OMX lukkede marginalt oppe efter en skidt dag for både de offensive teknologiaktier og de defensive medicoaktier. Pressede Ericsson stod i spidsen for negativismen.

OMX (+ 0,3 pct.) dansede på ugens første børsdag meget tæt på kurs 700-grænsen, og endte i niveau 703,44. Sædvanen tro var det teknologiaktierne, som afledt af dårlige amerikanske nyheder påvirkede OMX i nedadgående retning. Særligt to nyheder påvirkede selv efter en weekends fordøjelser teknologiaktierne negativt.

I fredags skrev Wall Street Journal nemlig, at IBM kunne blive tvunget til at afskedige 8.000 ansatte. Derudover sænkede kreditvurderingsinstituttet Moodys kreditværdigheden for WorldCom til »junk« - hvilket, som ordet ikke forsøger at skjule, bestemt ikke er særligt attråværdigt. Børseffekten udeblev ikke, og WorldCom faldt med over 20 pct.

Konsekvensen for de svenske teknologiaktier var markant. Ericsson (- 0,9 pct.) måtte af med flere kurspoint af den i forvejen stærkt pressede aktiekurs. Dog blev Nokia (+ 2,2 pct.) og flere andre teknologiaktier trukket op af en positiv start på mandagens amerikanske handel.

Investorernes naturlige reaktion, når det går skidt for offensive sektorer som teknologi, er at søge over mod defensive brancher med en forholdsvis sikker indtjening. Men heller ikke medicoaktierne med AstraZeneca (- 0,4 pct.) i spidsen steg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen