Berlingske Business
LIVE
15:31 Amerikansk aktiemarked åbner med stigninger

Navnet er Madsen

Den 52-årige Jens Jørgen Madsen, som til nytår overtager jobbet som koncernchef for pumpevirksomheden Grundfos, er ganske vist ikke født ind i firmaet. Men han har været i langvarig og grundig oplæring for at sikre, at han vil passe på den særlige ånd, som den familieejede virksomhed bygger på. I går blev han præsenteret af den nuværende koncernchef, Niels Due Jensen, der er på vej på pension. Den gale maskinarbejder med visionen om succesVejen til toppen

BJERRINGBRO

»Der findes meget, meget få danske ledere, der kan lede Grundfos - i hvert fald på den måde, vi vil have det«.

Det sagde koncernchefen for Grundfos, Niels Due Jensen, da han i går varslede sin afgang til nytår og præsenterede sin efterfølger, den 52-årige Jens Jørgen Madsen.

Det foregik på et pressemøde i koncernens bestyrelsesværelse. Det med de rummelige læderdrejestole. Her har bestyrelsesmedlemmerne i årevis diskuteret, hvad der skulle ske, når Niels Due Jensen fyldte 60 og gik på pension.

En mulighed var selvfølgelig at indstille Niels Due Jensens søn, Poul Due Jensen, til posten. Men han er immervæk kun 30 år og har slet ikke fuldført den uddannelsesplan, der er lagt for ham.

En anden mulighed var at løfte blikket og plukke en mand udefra, men den var stort set droppet, før den blev tænkt.

»Vi tror, at vi bedst sikrer vores værdier ved at rekruttere internt. Vi ville løbe en stor risiko for, at en person udefra ikke ville kunne indpasse sig i vores kultur«, forklarede Niels Due Jensen over en flok Ramløsa og fire tallerkner med småkager.

En erfaren mand

Så valget faldt på Jens Jørgen Madsen, der ganske vist hverken er en Due Jensen eller bosat i Bjerringbro. Men han har været ansat på Grundfos i mere end halvdelen af sit liv og længere, end Niels Due Jensen har kunnet skrive koncernchef på sit visitkort.

Jens Jørgen Madsen har også andre kvalifikationer, forsikrede Niels Due Jensen.

»Han er dygtig og flittig og så kan han tænke strategisk. Ydermere er han god til at opbygge teams omkring sig, og det er vigtigt med et stærkt ledelsesteam, der fuldt supplerer koncernchefen der, hvor han har sine svage sider. Ingen kan være lige stærk til alting«, sagde Due Jensen.

Jens Jørgen Madsen kom til Grundfos som systemkonsulent i 1975 og har siden brugt tiden på at dygtiggøre sig internt snarere end på at profilere sig udadtil. Han har afsøgt mange kroge af Grundfos og siddet i mange bestyrelser og haft mange ansvarsområder.

Siden 1991 har han været medlem af koncerndirektionen og har haft tæt samarbejde med Niels Due Jensen.

I dag føler han sig godt forberedt til at løfte arven - i hvert fald de næste otte år, til også han fylder 60.

»Jeg kender de udfordringer, Grundfos står overfor, og jeg er fortrolig med den internationale organisation. Jeg talte lige i går, at jeg i tidens løb har været bestyrelsesformand eller -medlem i 32 af koncernens selskaber verden over«, sagde Jens Jørgen Madsen, da det blev hans tur til at tale. »Jeg tror også, at jeg kan tilføre Grundfos noget nyt. Hvor Niels Due Jensen har overvejende teknisk baggrund, har jeg den økonomiske og kommercielle baggrund, og den kan jeg bruge til at sætte øget fokus på den kortsigtede indtjening og sætte fuld gas på udbygningen af salgsnettet - og det handler vores hovedstrategier netop om«, sagde han.

»Salgsnetværket, specielt i Østeuropa, Rusland, Kina og Sydamerika, skal udbygges, og vi skal etablere produktion i nye lande - eksempelvis Indien og Sydamerika, hvor den er afgørende.

Dertil kommer, at vores pumper skal være trendsættende som hidtil, og endelig har jeg fokus på medarbejderne, der er den allervigtigste faktor til at sikre konkurrenceevnen«, sagde Jens Jørgen Madsen med henvisning til de 5.000 medarbejdere i Danmark og de 6.000, der er fordelt over resten af verden.

De producerer tilsammen omkring 10 millioner pumper om året og omsætter for over 10 mia. kroner.

Den gamle kulturbærer

Samtidig med, at Jens Jørgen Madsen indtager koncernchef-stolen til nytår, går Niels Due Jensen formelt af, men »jeg forsvinder ikke bare ud i intetheden«, sagde han på pressemødet.

»Jeg vil stadig være aktiv, men på bestyrelsesniveau. Til april forventer jeg at blive valgt som formand for bestyrelsen i Grundfos Management A/S - det er aftalt med den nuværende formand, Lars Kolind - og jeg skal også være formand for en teknologi- og forskningskomite, der stiftes efter nytår.

Desuden vil jeg sammen med min kone virke i ambassadørrollen. Jeg er jo en kulturbærer i forhold til den internationale organisation. Mange steder er det meget vigtigt, at Grundfos kan henføres til en bestemt familie«, sagde Due Jensen.

»Jeg trænger også til at få seletøjet spændt lidt af. Få mere tid til min familie og blive lidt mere landmand. Jeg har jo erhvervet mig et landbrug, hvor vi flytter ud til nytår. Måske begynder jeg at køre traktor«, sagde han med henvisning til det nærliggende Ormstrup Gods, som han overtog for fire år siden, og som siden er blevet bygget om og renoveret fra bunden.

Niels Due Jensen har dog en fornemmelse af, at det ikke bliver let at give slip den daglige drift af familievirksomheden.

Grundfos har trods alt været en del af hans liv, så længe han kan huske. Han var kun tre år, da hans far, Poul Due Jensen, stiftede den.

»Det vil klø i fingrene, men jeg er fast besluttet på ikke at blande mig«, sagde han.

»Med hensyn til den fremtidige arbejdsdeling, så er den daglige ledelse mit ansvar. Det har vi drøftet den rigtig godt med hinanden, og det er vi enige om«, tilføjede Jens Jørgen Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen