Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Når job og familie smelter sammen

Nutidens arbejdspladser er forældede, mener to aktivister bag Familiehuset Convivendi. Det er et bud på det 21. århundredes arbejdsliv, hvor job og familie ikke længere er splittet, men danner synergi.

Forestil Dem et højhastighedsforbundet hus i Skovshoved med 20 arbejdsstationer, hvor der sidder forældre fra området ved hver deres computer. Nogle er free lancere, andre er fastansatte i virksomheder, og bruger deres hjemmearbejdstid i huset. Udenfor i haven og i tilstødende rum leger deres børn, som bliver passet af pædagoger, og af og til får inspirerende besøg af præsten, ældre og andre fra lokalsamfundet.

Ved middagstid er der mulighed for at spise frokost sammen med de små, som derefter kan blive puttet af deres egne forældre. Når pædagogerne er taget hjem, kan de voksne vælge at blive og på skift passe hinandens børn, mens resten arbejder færdig. Til slut kan de spise aftensmad sammen. Og så tage hjem og holde helt fri.

Det er visionen for et fremtidsvendt projekt med titlen Familiehuset Convivendi (latin for »en måde at leve sammen på«), som Gentofte kommune netop har givet politisk tilsagn om at arbejde videre med. Umiddelbart lyder det, som om det er lavet ud af størst hensyn til børn og forældre, og det var da også inspirationskilden for de to kvinder bag projektet, Birgitte Baht og Marie Kraul: At forbedre livskvaliteten for familier.

Fordele for erhvervslivet

Men ideen rummer også masser af fordele for erhvervslivet.

»Et indlysende eksempel er bedre adgang til det ledelsespotentiale som de kvindelige medarbejdere repræsenterer. For hvis man vil have flere kvinder til at tage del i ledelsen, må man give dem bedre mulighed for at kombinere arbejde og familieliv,« siger Birgitte Baht, p.t. på orlov fra en ledende stilling i Coloplast A/S og mor til to.

»Der ud over skabes større produktivitet og fleksibilitet. Medarbejderen er fri til at arbejde, når fokus og motivation er i top - uden det stress det medfører at være splittet mellem arbejde og privatliv. Det giver en langt bedre indsats. Samtidig bliver der plads til at arbejde på den anden side af kl. 17, hvilket er praktisk, hvis der for eksempel skal ringes til USA.«

Forældede kontorer

Nutidens arbejdspladser er forældede, både i forhold til familier og erhvervslivets behov, mener initiativtagerne. I dag har vi bestemte tidspunkter til arbejde, andre tidspunkter til børnene og igen andre tidspunkter til fritid og hobby. Særligt i forhold til kvinder er den udbredte forestilling, at man ikke kan være en engageret arbejdskraft, før man groft sagt har fået sine børn »af vejen«. En tankegang, som igen bygger på, at ens arbejdsverden skal være helt adskilt fra barnets verden i institutionen.

Men teknologien giver os mulighed for at arbejde nårsomhelst og hvor som helst fra. Projektansættelser, bliver mere og mere udbredt. Mange forsøger sig som freelancere eller iværksættere og har glæde af muligheden for at arbejde helt eller delvist hjemme - inklusive under barsel - uden at være koblet af omverdenen.

»Familier efterlyser, at denne nye arbejdsform kan smitte af på privatlivet, så børn og forældre kan se mere til hinanden,« siger Marie Kraul, free lance journalist og mor til tre.

Større tilfredshed

Der er også praktiske fordele såsom mindre tid på transport til og fra job, som enten kan bruges på arbejde eller på at være sammen med børnene, og dermed skabe større tilfredshed.

Det sidste er essentielt, for ansatte, der føler sig splittede, leverer ikke 100 procent af deres potentiale, mener Baht og Kraul.

»Erhvervslivet investerer mange penge i småbørnsforældrene i form af videreuddannelse, kurser med videre. Men måske skulle man hellere investere i at få stressniveauet ned, så de bedre kan udnytte de kompetencer de allerede har,« siger Birgitte Baht.

»Hvordan udnytter man en medarbejders fulde kompetence, hvis han eller hun er kronisk tynget af dårlig samvittighed?,« siger Marie Kraul.

»Når man har taget afsked med et grædende barn i vuggestuen, så sidder det altså i én hele dagen. Det er hamrende naturstridigt at gå fra et ulykkeligt barn klokken otte om morgnen og først komme tilbage klokken 16. Det er ikke realistisk at forestille sig at disse forhold ikke smitter af på arbejdsindsatsen.«

Et projekt som Familiehuset Convivendi kan gøre det nemmere at holde på den kvindelige arbejdskraft.

»Det kniber stadig med at få kvinder til toppositioner, og det er ikke blevet bedre med den nye barselsorlov. På denne måde kan kvinder lave noget i deres barsel, hvis de vil, og samtidig sikrer man, at de ikke skrider i svinget, fordi de ikke kan få arbejde og familieliv til at hænge sammen,« siger Marie Kraul.

Undersøgelser viser at hjemmearbejdende voksne - som i dag tæller 400.000 danskere - har en produktivitetsstigning på 30-40 procent.

»I løbet af en klassisk 8-16 arbejdsdag på kontoret er der vigtig korridorsnak men også megen spildtid. Der er en stemning af, at ting kan få lov at tage så lang tid, det skal være. Jeg tror, at man med fordel kunne indføre en kultur, hvor de ansatte ikke nødvendigvis skal stå til rådighed hele tiden - for medarbejderen i videnssamfundet er selvkørende og benytter sig i høj grad af eksterne netværk,« siger Birgitte Baht.

Ikke for alle

Selv om ideen om arbejdskollektiv med integreret børneinstitution er en god ide, der allerede praktiseres i bl.a. USA, Canada og Japan, er det ikke en arbejdsform, som passer til alle, mener fremtidsforsker Anders Bjerre.

»Der har været eksperimenteret meget med hjemmearbejde, og det viser sig, at mange mennesker føler behov for at være på deres arbejdsplads. De »forstyrrelser« i form af afbrydelser, sladder og privatsnak, der kan virke som spildtid, er ofte vigtige, fordi de tilsammen udgør virksomhedskulturen. Spørgsmålet er også, om mænd vil være tiltrukket af modellen. Endelig er det ikke sikkert, det bliver lettere for ansatte at styre arbejdets »invasion« af privatlivet.«

Kraul og Baht mener da heller ikke at modellen skal være fremtidens standardløsning. Pointen er, at standardløsninger ikke længere duer, fordi folk er forskellige.

»De professionelle, der er tiltrukket af vores model er som regel progressive, eksperimenterende mennesker som tænker utraditionelt, er ferme med den nye teknologi og har personlighed - alt det virksomhederne skriger på i disse år,« fortæller Marie Kraul.

»Desuden kan der jo også komme mange nye ideer og synergieffekter ud af at man i nogle timer om ugen er sammen med folk fra forskellige brancher under samme tag. Investeringen kan ligefrem give god PR. Se blot hvor meget opmærksomhed virksomheden DIEU får, alene fordi de tillader at ansatte tager børn med på arbejde!,« siger Kraul.

Kommunen interesseret

Familiehuset Convivendi har allerede Gentofte Kommunes bevågenhed.

»Vi har hidtil været fokuseret på antallet af børnepasningspladser, nu vil vi koncentrere os om hvad det så er for nogle pladser vi har. Baht og Krauls projekt imødekommer mange moderne behov, og derfor er vi meget positive overfor ideen. I de nye år skal vi så undersøge de praktiske detaljer inden vi kan give tilsagn om økonomisk støtte,« siger Gentofte´s viceborgmester, Marie Louise Andressen.

Projektmagerne forestiller sig, at for eksempel virksomheder med mange medarbejdere nord for København, lejer sig ind på et par pladser, som nogle medarbejdere, så kunne dele. IT- og konsulentbranchen er oplagte kandidater, mener Birgitte Baht.

»Vi ser projektet som et laboratorium, hvor vi kan eksperimentere og forhåbentlig ad den vej blive klogere på, hvordan vi får familie- og arbejdsliv til at hænge bedre sammen. Projektet støttes allerede af BUPL og Helsefonden. Nu opfordrer vi erhvervslivet til at tage del i dialogen.«For nærmere oplysninger om Familiehuset Convivendi, kontakt:

Birgitte Baht:

birgitte@baht.dk

Marie Kraul:

m.kraul@mobilixnet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen