Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Monicas drømmerier

Ung kvindelig læge droppede lovende forskerkarriere for at forfølge drømmen om at give patienter bedre information. Hendes mand blev så involveret i planerne om en ny sundheds-website, at også han sagde sit gode job op.

Det er først, når man har taget skridtet fuldt ud. Når man har droppet det faste job, de faste mødetider og den faste månedlige check, det egentlig går op for en.

Os så er det man spekulerer over, hvordan man nogensinde har kunnet holde det der faste morgenstress ud?

Tidligt op, i bad, smøre madpakker, vække ungerne, morgenmad, tøj på, ud i bilen, børnehave - ud af Helsingørmotorvejen, Lyngbyvejen og Rigshospitalet inden 8. Pyh!

Det med tiden

Siden Monica Bolbjerg, 32 år, for knap to år siden forlod sit gode faste lægejob på Rigshospitalet, har hun og hendes familie da også fået en mere afslappet hverdag.

Og tiden? Den har hun brugt på at hellige sig opbygningen af en ny sundheds-website, kaldet Cure4you.

Det var også det med tiden, der oprindelig satte gang i Monicas drømmerier.

Monica Bolbjerg har altid vidst, hun ville være læge. Hun er aldrig blevet presset til det.

Tværtimod gjorde hendes forældre, der begge er kirurger, alt for at afskrække hende fra at følge i deres fodspor. Lige meget hjalp det. Og i 1998 kunne hun kalde sig cand.med.

Når lægegerningen trak, var det bl.a. ud fra et ønske om at vejlede og informere syge mennesker.

Men det gik hurtigt op for hende, at tiden også her var en mangelvare.

Frustrerende

»Både i min studietid og mens jeg arbejdede som kirurg, irriterede det mig, at der ikke var tid nok til at informere patienterne. Danske læger har i gennemsnit 10-15 minutter til hver patient. Det levner ikke megen plads til samtale, og patienten vil ofte gå frusteret fra lægen, fordi hun ikke fik svar på alle sine spørgsmål,« siger Monica.

»Når folk er indlagt, skal de være heldige, hvis de møder den samme læge igen, så de kan opbygge et tillidsforhold.«

Selv om Monica efter endt turnus skiftede kirurgjobbet ud med et forskerjob, kunne hun ikke få den med tidspresset ud af sit hoved.

- Kunne man på nogen måde kompensere for denne tidnød og sikre sig, at patienterne fik de informationer, de har brug for?

Langsomt tog idéen form.....

Allerede i studietiden begyndte Monica Bolbjerg at forske i, hvordan kroppen reagerer under den stressbelastning, som f.eks. en operation udgør.

Det lå derfor lige for, at Monica skulle fortsætte sin forskning på Rigshospitalet efter endt turnus. Hendes løbebane var udstukket.

Drømmen tog over

Monica Bolbjerg holdt sig til planen i et årstid.

Så tog drømmene over, og hun tog fat på at realisere sit projekt.

Idéen blev ved med at vokse i hendes hoved.

Snart måtte hun bruge hver aften og weekend til at indvie sin mand i sine planer om en sundhedswebsite.

Det endte med, han blev så inspireret, at også han i marts i fjor besluttede at kvitte sit gode faste job i forsikringsselskabet Danica. »Jeg er sådan indrettet, at jeg ikke kan gøre noget halvt. Skal det være, skal det også være ordentligt«, siger Torsten Bolbjerg, der er uddannet cand merc. og H.D. med speciale i økonomi og informatik.

Lidt af en kunst

»Der er flere udmærkede sundhedssites på internettet. Men jeg følte, at der manglede et sted, hvor folk, der allerede har fået stillet en diagnose, kan få svar på deres spørgsmål,« siger Monica.

»Folk, der er syge, har næsten altid behov for at høre forklaringen mere end én gang. De kan sjældent huske alt, hvad de har fået at vide i første omgang.

Det er lidt af en kunst at informere sine patienter rigtigt. De må ikke være nervøse eller usikre, når de forlader konsultation eller sygehus. Omvendt må man heller ikke forholde dem noget.

For 20 år siden var folk tilfredse med at få en diagnose. I dag vil de vide, hvad der ligger bag.«

Reklamefrit

Ægteparret Bolbjergs idé er at lave et uafhængigt - reklamefrit - sted, hvor man kan guide patienterne videre til de relevante specialklinikker og patientforeninger.

Men sådan noget koster penge, og her er lægeuddannelsen blevet den praktiske løsning. Med den i bagagen tager Monica Bolbjerg jævnligt til Norge for at arbejde som lægevikar.

Lønnen er det tredobbelte af, hvad hun kan tjene herhjemme og giver familiens økonomi, hvad der skal til, for at det hele løber rundt.

I patientens sted

»Vi prøver at sætte os i patientens sted. Hvis de selv eller nogen i deres familie har fået en diagnose og skal i behandling, vil de typisk gerne vide mere om den bestemte sygdom og gerne fra mere end én kilde. De vil gerne være overbevist om, at den behandling, de nu tilbydes, også er på internationalt niveau.«

Monica og Torsten Bolbjerg har foreløbig været på nettet i to måneder og har allerede fået et halvt hundrede klinikker i stald.

»Vi har ingen intentioner om at blive børsnoteret på www.cure4you.dk. Vi bliver ved, så længe det er sjovt,« siger parret.

De er enige om, at det fælles projekt har givet deres ægteskab en helt ny dimension.

De er begge opvokset i Gentofte, men stødte først ind i hinanden på en fransk skipiste i 1992.

Det med skisporten bliver der rig lejlighed til at genopfriske, når familien i vinterferien på ny drager til Norge.

Lige bortset fra, at Monica også skal give sig tid til at passe lægevagten i Lillehammer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen