Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Momscirkus breder sig

Muligheden for at slippe for dansk moms ved at hente varer i Tyskland har spredt sig til alle tænkelige brancher, påpeger ekspert. I visse brancher indgår konkurrenter i direkte samarbejde om ordningen.

Danske virksomheders tilbud om at lade kunderne slippe for den danske moms ved at hente luksusvarer og forbrugsgoder i Tyskland antager et omfang så stort, at man i visse brancher indgår samarbejde butikkerne imellem om at profilere ordningen.

I Aabenraa har en række ellers konkurrerende køkkenforhandlere således indgået et samarbejde, hvor man i fællesskab overfor kunderne annoncerer med muligheden for blot at betale den billigere tyske moms ved at hente køkkenelementerne syd for grænsen.

»Det er en reklame, hvor vi vi skriver, at de kan købe med tysk moms. Det er noget, vi lige er begyndt på, men vi kan mærke, at Aabenraa er blevet et køkkencenter for hele landet,« siger butikschef Lars Thomsen fra Invita Køkkencenter i Aabenraa. Bag annoncekampagnen står desuden HTH Køkkenforum, Fabricius, Svane Køkkenet, Bad & Energi samt System Flex.

Alene ved salg gennem HTH Køkkenforum vurderer direktør Jens Jørgen Nielsen, at den danske statskasse går glip af mellem 1,5 og to mio. kr.

Fremgangsmåden vækker bekymring hos ekspert i dansk-tyske skatte- og afgiftsforhold, den statsautoriserede revisor Gunnar Tessin, som leder det dansk-tyske kontor hos revisionsvirksomheden KPMG i Aabenraa.

Langt fra København

»For mig at se er der tale om et provenumæssigt kæmpeproblem. Vi taler om et meget stort tre-cifret millionbeløb, som den danske stat går glip af. Skattemyndigheder og politikere har afvist det i flere år. Nu har fænomenet bredt sig til hele landet. Hvis man i København var bekendt med omfanget af de værdier, statskassen går glip af, ville man gribe ind hurtigt. Men der er langt fra København til Padborg,« siger Gunnar Tessin.

Hos handelsvirksomheden Fleggaard er man med en samlet koncernomsætning på omkring ti mia. kr. en af grænseregionens absolut største aktører inden for salg af vaskemaskiner, opvaskemaskiner og lignende hårde hvidevareprodukter. Med to butikker i Danmark og 13 i Tyskland afhenter danske kunder ni ud af ti hårde hvidevareprodukter syd for grænsen, selv om de udvælges i Danmark.

»Dér går folk så ind og udvælger de ting, de vil have, og så kører de lige nogle hundrede meter over grænsen til vores forretning i Tyskland og henter varen,« forklarer butiksbestyrer hos Fleggaard, Viggo Tastesen.

De danske kunder bliver gjort opmærksomme på muligheden for at betale tysk moms ved hjælp af Fleggaards angivelse af besparelsen på hver enkelt maskine.

Specialkonsulent Jens Peter Thomsen fra Told- og Skatteregion Sønderborg medgiver, at grænsehandlen er langt mere end spiritus og cigaretter. Alligevel har man intet overblik over omfanget af danskernes lovlige spekulation i den billigere moms i Tyskland.

»Det, vi arbejder med, er, om konstruktionen er i overensstemmelse med reglerne. Når det er lovligt, så kan det ud fra vores vurdering være ligegyldigt i forhold til en særlig bevågenhed,« siger han.

Det fuldt lovlige momstrick har også bredt sig til Central Møbler Odense, en af landsdelens førende møbelforretninger.

»Folk kan holde sig en meget fin timeløn ved selv at hente varene i Tyskland,« siger møbelhusets direktør, Bjørn Hansen.

Odense Central Møbler presses af blandt andre møbelhuse som Kollund Møbler, hvor alle kunder benytter sig af tilbudet om momsrabat. Kollund Møbler annoncerer i landsdækkende dagblade om mulighed for momsrabat på blandt andet de populære Trip-Trap havemøbler.

»Hvis vi skal beskytte vores omsætning, er vi nødt til at tilbyde det samme,« siger Bjørn Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen