Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mobilen som vidne til verden

Hypernærhed: Mobiltelefonen er blevet det direkte vidne til historiske begivenheder. Den kan skabe en samtidighed i forhold til verdens dramaer, som end ikke CNN kan leve op til. Det er senest gidseltagningen i Moskva udtryk for.

Mobilen sladrer som intet andet medie. Den bringer os helt ind i verdens brændpunkter - ind til selve dramaets kerne. Og det på en måde, som vi aldrig før har været vidne til. Det er flere aktuelle begivenheder eksempler på.

De 700 teatergængere, der nu på 3. døgn bliver holdt som gidsler af bevæbnede tjetjenske oprørere i Moskva, har fået tilladelse af gidseltagerne til i et vist omfang at ringe ud af bygningen.

»De har lagt en stor mængde sprængstoffer over det hele. Vi har brug for, at det internationale samfund involverer sig i situationen, og vi har brug for, at journalister tager del i det her uden våben.«

Sådan lød den desperate appel fra hjertespecialisten Maria Shkolnikova, da hun i går fra teatret ringede til nyhedsbureauet Reuters over sin mobiltelefon.

Et andet gidsel, Tatyana Solnyshkina, skreg ind i en mobiltelefon fra teatret: »Lad være med at storme bygningen. Der er masser af sprængstoffer. Lad være med at skyde på dem. Jeg er meget bange. Jeg beder jer om at lade være med at angribe.« Hendes følelsesladede appel røg direkte ud til millioner af russere, der intenst fulgte dramaet direkte på TV-stationen NTV.

Mobiltelefonen fortætter dramaet. Den skaber en øjeblikkelig samtidighed i forhold til voldsomme begivenheder, som end ikke CNN kan leve op til. Den bliver i stigende omfang det direkte vidne til historien og kan som intet andet medie formidle den personlige og stærkt følelsesladede her-og-nu-skildring.

Mobil fra kapret fly

Et eksempel er brugen af mobiltelefoner før og under angrebene på World Trade Center og Pentagon 11. september i fjor.

Før Flight 93 fra United Airlines styrtede ned og eksploderede på en mark i Pennsylvania, ringede flere besætningsmedlemmer og passagerer til pårørende og orienterede dem om den frygtelige situation. Stewardessen Sandy Bradshaw ringede til sin mand og sagde, at hun var ved at koge vand, som hun ville kyle i hovedet på terroristerne. Samtidig blev passagererne via samtaler med deres familiemedlemmer orientret om, at tre fly allerede havde været brugt som levende bomber i New York og Washington.

»Min Gud! Det er en selvmordsmission,« skreg passageren Tom Burnett til sin hustru over telefonen.

Ved hjælp af de forskellige samtaler fra Flight 93 kunne efterforskerne senere sammenstykke et delvist billede af situationen før styrtet. Man kunne stort set dokumentere, at amerikanerne om bord optrådte som helte og fik held til at overmande terroristerne. Det ville aldrig have været muligt uden mobiltelefonen.

Fra World Trade Center nåede hundredvis af indespærrede mennesker på samme måde at sige farvel til deres kære, før tårnene styrtede i grus.

Herhjemme redder sejlere uden VHF-radio livet, fordi de har deres mobiltelefon med til søs under en storm. Bilister ringer fra motorvejen til politiet og orienterer om spritbilister eller biler, der kører hasarderet. TV-journalister rapporterer fra krigszoner ved hjælp af satelit- eller mobiltelefoner. Og i PFA-sagen blev Kurt Thorsens volsomme brug af sin mobiltelefon brugt som bevisførelse mod ham. Mobilen vidner - og den sladrer.

Den teknologiske udvikling vil uden tvivl forstærke tendensen. Når vi om føje år har fået 3. generations mobiltelefoner, bl.a. med mulighed for direkte at filme begivenheder og transmittere billederne på stedet, så føjes endnu et aspekt til mobilsamfundet. Om dette siger sociologen og forfatteren Henrik Dahl fra sin mobiltelefon:

»Det, jeg ser i horisonten, er et samfund med en voldsom fokus på hypernærhed - eller hyperrealisme. Vi vil forvente og kræve at se billederne fra det kaprede fly, fra det ydre rum - fra alle steder. Og høre de sidste suk fra de døende mennesker. Det vil imidlertid få den konsekvens, at hvis der ingen billeder er, så vil vi ikke tro på det. Vi vil kun tro på det umiddelbare - ikke det middelbare. Det vil sige alt det, som vi kan kalde for forklaringer, beretninger eller det intellektuelle. Allerede i dag er der begyndende takter i den retning. Hvis der ikke er billeder på, så gider vi ikke rigtig at beskæftige os med det. Og det synes jeg er en kedelig udvikling.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen