Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

Microsoft vil være voksen

Tigerspring: Verdens største softwarevirksomhed, Microsoft, på vej ind i sine mest ambitiøse 18 måneder nogensinde.

Af

Eigil

Evert

LAS VEGAS

Verdens største softwarevirksomhed Microsoft fremruller de næste 18 måneder sit mest ambitiøse produktprogram nogensinde.

Der vil komme Microsoft på alt fra personlige computere, personlige computere og telefoner til biler, og hverdagen vil være fuld af billige dimser, der ligner magneter på et køleskab, men det er »spots«, små sladrehanke med microchips og sensorer eller trådløs forbindelse til internet, så de kan være vejrstationer, rejseplanlæggere eller klimamålere.

Tigerspringet, der bl.a. skal komme via en 20 pct. stigning i forsknings- og udviklingsbudgettet til ikke færre end 39 mia. kr. årligt, blev bebudet på IT-messen Comdex i præsentationer, der øvrigt hele tre gange havde danske indslag.

En i enhver henseende rundere Bill Gates selv var i år næsten påfaldende afdæmpet i sin åbningstale, men forinden havde han på et internationalt pressemøde ladet tre af sine mest betroede medarbejdere være lidt mere præcise om nogle af fremtidsplanene.

Sikker software

Craig Mundie, teknisk direktør i Microsoft de sidste ti år, sagde, at op mod 40 pct. af forskningsbudgettet bliver rettet mod at gøre software mere sikker i forhold til nedbrud, virusangreb.

»Man kan ikke længere forlade sig på, at der er en IT-afdeling, der står klar til at løse problemer, og jo flere bruger der er, uanset om platformen er PC, PDA eller telefon, jo vigtigere er det, at tingene er i orden, ligesom den er det i andre brancher,« sagde Mundie.

Vicepresident Jeff Raikes, der har været med i Microsft siden 1981, og er direktør for to af de syv divisioner i Microsofts nye General Electric-lignende struktur, mente, at verdens informationsarbejdere vil blive begejstrede for den nye tavle-PC, der kan betjenes ikke bare med tastatur og mus, men også med stemme og pen.

»En informationsmedarbejder bruger allerede i dag tre til fire timer ved skærmen, men med tavle-PCen bliver det flere, og alligevel er der god plads. De fleste producerer nemlig kun 50-100 megabyte noter om året, og så kan der være et helt liv på en harddisk, men det er et pokkers problem, hvis det forsvinder,« sagde han.

Raikes er også chef for Microsoft Business Solutions, der for en check på 10 mia. kr. har opslugt danske Navision.

Microsoft venter mere end tidobbelt omsætning i divisionen i løbet af få år.

Mellemområdet

Selskabet vil udvikle nye produkter i mellemområdet mellem kontorpakken Office og de specifikke softwarekrav i forskellige brancher. Microsoft har udpeget en række udviklingsområder, og Raikes sagde, at han er meget imponeret af og tilfreds med medarbejderne i det gamle Navision og Damgaard.

Viceresident Juha Christensen, danskeren, der blev sat i spidsen for Microsofts mobile tiltag, bl.a. den nye SPV Smartphone i Europa for telefonselskabet Orange, sagde, at ingen mere skal vente på den såkaldte killerapplikation, telefonen eller dimsen, der kan tilfredsstille alle:

»Der vil være mere end 10.000 forskellige på f.eks. mobiltelefonområdet, for vi har forskellige behov, men heldigvis er der allerede et modent marked med omkring en milliard kunder,« sagde Juha Christensen.

Over for Berlingske Tidende sagde han bagefter, at hans eget succeskriterium i Microsoft er meget hurtigt at kunne sælge 100 mobiltelefoner!

Gates danske indslag

Udover Raikes og Juha Christensen kom dagens tredje danske indslag såmænd fra Bill Gates selv. Han nævæte bl.a. en række store virksomheder, der har opgivet den gamle unixplatform til fordel for Windows 2000-servere, og her blev Danske Bank omtalt.eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen