Berlingske Business

Metro-tog presset af myldretid

Metro-tog presset af myldretid - 1
Trængsel i myldretiden på Nørreport station får nu Ørestadselskabet til at overveje at bruge et større millionbeløb på at ombygge metroen. Foto: Claus Bjørn Larsen

Ørestadsselskabet overvejer en kostbar udvidelse af metroen. En del af udgifterne kunne have været undgået, hvis man ikke for ti år siden havde villet spare penge.

Ørestadselskabet overvejer at bruge et større millionbeløb på at ombygge metroen, så metrotogene bliver længere.

Det skyldes trængsel i myldretiden på Nørreport station.

I første omgang vil Ørestadsselskabet prøve at øge antallet af tog i timen.

»Er det ikke nok, har vi også mulighed for at indsætte en ekstravogn i alle metrotog,« siger Ørestadsselskabets viceadministrerende direktør, Anne-Grethe Foss, til metroen kundeblad, Metronyt.

En ekstra metrovogn vil ikke bare betyde udgifter til selve vognene, men også til ombygning af de underjordiske stationers glasvægge mellem perron og spor. Hertil kommer ændring af metroens styresystem, som er indrettet til tog af en bestemt længde.

Ingen beregninger
Ørestadsselskabets informationsafdeling oplyser pr. e-mail til Berlingske Business, at der »hverken (er) lavet projektering eller gennemført udbud af dette. Derfor foreligger der heller ingen beregninger over, hvad det i givet fald ville koste.«

Selskabet mener ikke, at der vil blive tale om mere end »nogle mindre justeringer« af styresystemet, ligesom man oplyser, at metroens underjordiske stationer er »forberedt på tog med fire vogne«.

Man kunne imidlertid have sparet udgifterne til ombygning, hvis ikke man i sin tid havde besluttet at korte toglængden ned fra fire til tre vogne og korte ti meter af perronerne. Beslutningen blev taget i 1996 af Ørestadsselskabets bestyrelse for at spare penge; den første af mange ekstraregninger til tunnelboringen var nemlig på vej.

Dengang mente Ørestadsselskabet ikke, at det ville give nogen problemer at skrumpe metroen.

»Systemet var for stort fra starten. Den reducerede udgave er rigeligt stor til at klare de passagerer, vi regner med. Og også til at klare en stor stigning i passagertallet,« sagde Anne-Grethe Foss i september 1996 til dagbladet Politiken.

I 1996 forventede Ørestadsselskabet, at metroen ville få 77 millioner rejsende om året. Men så mange passagerer har man slet ikke endnu; i 2005 rejste 36 millioner mennesker med metroen.

Fejlbeslutning
»Hvis man allerede nu skal forlænge togene og bygge om, så var det en fejlbeslutning, at man valgte at forkorte togene i 1996,« siger professor i planlægning ved Aalborg Universitet, Bent Flyvbjerg.

»Men hvis man kan løse problemet ved at øge frekvensen, som man i sin tid lovede, så er tingene, som de skal være.«

En øget frekvens vil betyde, at der i de travleste timer afgår et tog hvert 90. eller 100. sekund, mod med 120 sekunders mellemrum i dag.

»At øge frekvensen vil gøre systemet mere sårbart over for forstyrrelser, og det kan risikere at gå ud over den driftsstabilitet, som er nødvendig for at få folk til at bruge metroen,« siger han.

»Jo tættere togene er på hinanden, jo mindre plads er der til at kompensere for forstyrrelser.«

Han betegner det som »et paradoks«, hvis metroen allerede har kapacitetsproblemer, selv om der er mindre end det halve af det antal passagerer, man havde forventet.

Ørestadsselskabet har også over for myndighederne fastholdt, at metroen er rigeligt stor med trevogns togsæt. I 2000 undersøgte Rigsrevisionen således metroprojektet og spurgte blandt andet til metroens kapacitet. Rigsrevisionen fik som svar fra Ørestadsselskabet, at: »metroen er særdeles robust med hensyn til kapacitet, idet den har den fornødne kapacitetsreserve til at bære passagertilgangen fra de undersøgte mulige udbygninger af basisløsningen«.www.m.dk

Læs mere om metroen og Ørestadsselskabet her:

www.orestadsselskabet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen