Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Man skal aldrig græde over spildte aktiekursgevinster

Gode muligheder: Aktierne er handlet langt ned i kurs og vil med stor sandsynlighed stige over de næste to til fire år.

Drop alle ærgelser. Penge tabt på aktier, kan ikke trylles frem igen. Sket er sket. Kast bitterheden over bord, og se i stedet frem. Prøv at få det bedst mulige ud af den aktuelle situation, hvor masser af supergode aktier er til salg for rene spotpriser.

Budskabet kommer fra aktieeksperten Bjarne Jensen, der driver det uafhængige analysebureau, Bjarne Jensen Consult, og har en fortid som vicedirektør og fondschef i Danske Bank. I dag driver han bl.a. analyseværktøjet www.stockr8.dk.

Berlingske Tidende har spurgt ham, om det er nu, man skal købe, sælge eller glemme det hele. Svarene kommer lige om lidt.

Først er det værd at slå fast, at Bjarne Jensen ikke tjener penge på at sige hverken det ene eller det andet, eftersom man hverken kan handle aktier, eller købe investeringsprodukter hos ham.

Gør det modsatte

Så Bjarne Jensen har ikke en økonomisk interesse i at lokke folk til hverken det ene eller andet.

Hans udgangspunkt er, at private investorer ofte gør det gale med aktier. De køber, når kurserne topper, og bliver skræmt langt væk, når de falder som nu.

Også selv det rigtige i virkeligheden er det stik modsatte.

Samtidig peger han på, at mange har et forkert udgangspunkt, når de køber aktier, nemlig at der skal tjenes mest muligt på kortest mulig tid.

»Held skal man altid håbe på. Men det er en dårlig partner, når man investerer. Her gælder det om at gøre sit hjemmearbejde godt og grundigt, og så tænke langsigtet. Hele snakken om, at købe på bunden og sælge på toppen, skal man droppe. Det er en teori for fjolser og løgnhalse. Endnu har ingen bevist, at de kan finde disse yderpunkter.«

Tro på sagen

Her er hans opskrift:

Se på verden med friske øjne, og tro på, at det hele nytter noget.

Læg en strategi. Skriv ned, hvordan opsparingen skal spredes på obligationer, aktier, fast ejendom osv. Og tænk nøje over, hvilken risiko, der skal løbes, hvornår skal pengene bruges, og hvor meget du i værste fald er villig til at tabe.

Brug derefter tid og kræfter på at blive dygtigere, så du selv kan tage vare på sin opsparing.

Husk også, at du ikke kan narre alle andre. De kender også markedet og bevægelserne. Lad være med at tro på at du alene kan få fiduserne.

Accepter også, at du er en lille fisk på markedet, og at du altid får informationerne senere end de store fisk. De store er ofte gået på togt, når de små overvejer det.

Når det gælder det konkrete valg af aktier er opskriften følgende:

Søg efter selskaber med økonomiske kvaliteter.

Sæt kun penge i selskaber, som er til at forstå, som du kender, ved hvad laver, og hvorfra indtægterne kommer.

Tænk nøje over, om selskabet har en god fremtid, og træf derefter en beslutning.

Undersøg også selskabets historiske udvikling. Hvis ikke den er god, så opgiv med det samme, og find et andet selskab. Der er nok at vælge mellem.

Se også på, hvad aktien koster. Med koster menes aktiekursen i forhold til de kvaliteteter, som selskabet besidder. Enkle tal som P/E (price/earnings) og K/I (kurs/indre værdi) fortæller en hel del om aktiemarkedets vurdering af selskabet. Høje tal indikerer, at der er store forventninger til selskabets fremtid. Et svigt i selskabets udvikling vil så typisk koste en hel del på kursen.

Og vælg så en pulje af selskaber med høj økonomisk kvalitet. Jo højere kvalitet, jo færre selskaber er nødvendige ud fra en risikobetragtning.

Aktier på brandudsalg

En del af disse gode aktier af topkvalitet er faktisk på brandudsalg for tiden. Både hjemme og ude, og lige her og nu, fremhæver Bjarne Jensen.

Novo Nordisk, A. P. Møller, amerikanske Microsoft. Det er bare et lille udpluk af aktier, som ifølge Bjarne Jensen mener har supergode produkter, stor markedsandel, fin indtjening, dygtig ledelse, og som trods dette er handlet betydeligt ned i kurs.

»Jeg kan ikke love, at disse aktier stiger i morgen eller i overmorgen. Men har man en tidshorisont på to til fire år, skal de nok komme igen. Verden er jo ikke gået af lave. Folk tager fortsat på ferie. Der kører lige så mange biler på gaderne som altid, og så er det, når det hele ser allermest sort ud, at man skal købe op.«

Bjarne Jensen tilføjer, at der desværre ikke findes nogen sikker opskrift på, hvordan man hurtigt bliver rig.

Ingen sikker opskrift

»Aktiemarkedet er ingen ufejlbarlig pengemaskine. Den nøjagtige opskrift på hurtig og sikker rigdom ved et minimum af investering findes ikke,« siger Bjarne Jensen, som også afviser, at vi står midt i en aktiekrise, sådan som det ofte siges og skrives.

»Vi er ikke i en krise. Det vi ser, er en korrektion, som kommer med mellemrum. Skal man tale om egentlig krise, skal man tilbage til 1929, hvor kurserne faldt med ca. 88 pct., og hvor økonomien var så svag, at almindelige folk havde problemer med bare at få mad på bordet.«

Faldene i 1929 tog det 25 år at genvinde. Den økonomiske krise og 2. verdenskrig medvirkede naturligvis hertil.

Men i 1987, hvor kurserne i løbet af ganske få dage faldt med 34 pct., gik der kun ca. 2,5 år, før kurserne igen var oppe.

»Hvor længe der skal gå nu, ved ingen. Men der er gode muligheder, hvis man køber aktier nu, og lader dem lille to til fire år.«

Mener altså Bjarne Jensen.les@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen