Berlingske Business
LIVE
08:42 Terror og Trump-skepsis sender aktiemarkederne ned

Lyden af en forretning

Sådan spiller klaveret: Hos pladeselskabet Crunchy Frog er der plads til både god smag, kommerciel succes og en hel del almindeligt kontorarbejde. Noget milliardforetagende bliver det dog nok aldrig.

Dagens Reportage

Vægge, der er tapetseret med musikplakater og avisudklip med bandfotografier.

Reoler, hvor der står kasser med stakkevis af CDer og LPer.

Nogle CDer er smuttet ud af reolerne og ligger spredt rundt omkring i det lille lokale.

Vi befinder os et sted, hvor musikken er i højsædet. Men kun til en vis grænse.

Hvis man bruger ørerne i stedet for øjnene er det hverken guitar, tromme eller bas der møder en, men derimod lyden af fingre, der danser hen over et computertastatur.

Hvis man bliver på stedet et stykke tid, kan man også høre telefonsamtaler, hvor forretningsaftaler ryger i hus.

De øjne, der først lagde mærke til plakaterne og CDerne, finder pludselig ud af, at vi befinder os på et kontor.

Helt præcist er vi i de beskedne lokaler hos det danske pladeselskab Crunchy Frog, der blandt udgiver musikken fra danske bands som Superheroes og Junior Senior.

»Vi er fire ejere og fire praktikanter på fem kvadratmeter, og ingen af os får løn for det,« siger Jesper Reginal, der er direktør og en af de fire ejere.

De tre andre medejere er Jesper Sand, Jesper Rofelt og Ulrik Petersen.

Udover at være ejere af pladeselskabet udgør de fire også bandet Thau, og da Crunchy Frog blev startet i 1994, var det egentlig bare for, at de kunne udgive deres egen musik.

Derfor kommer meget af drivkraften i selskabet i dag fra en kærlighed til musikken, men siden starten har de fire ejere lært, at det også nogle gange drejer sig om det rent forretningsmæssige.

»Vi har nogle gange måttet sige nej til at udgive noget musik, som vi egentlig godt kunne lide, men som vi kunne se ville sælge så lidt, at det rent faktisk ville give underskud,« fortæller Jesper Sand, der understreger, at det overordnet set stadigvæk handler langt mere om god musik end om penge.

Hårdt benarbejde

Forretningsmæssige strategier har dog været nødvendige, blandt andet for at kunne konkurrere med mastodonterne inden for musikbranchen som for eksempel Sony, EMI og Universal.

»Der er meget hårdt benarbejde, fordi vi er oppe imod store selskaber, der har råd til at bruge masser af penge på for eksempel TV-reklamer,« siger Jesper Reginal.

Hos Crunchy Frog går meget af tiden derfor med at lave promotionarbejde, blandt andet ved at sende pressemeddelelser ud til pladebutikker og dele materiale ud på de store danske musikfestivaler som for eksempel Roskilde.

Konkurrencen med de store kommercielle selskaber er ifølge Jesper Reginal specielt svær at tage op her i landet.

»Det danske marked er et svært marked at komme ud på for mindre kendte navne. I udlandet er vi faktisk kendt som et af de lande med den dårligste musiksmag.«

Det hele er dog måske ved at vende.

To af de otte bands, som Crunchy Frog udgiver musik for, oplever nemlig en pænt stor kommerciel succes i disse tider.

Superheroes og Junior Senior er blevet kendt i den brede befolkning, hvilket selvfølgelig også bliver afspejlet på pladesalget.

Samtidig er selve pladeselskabet blevet et såkaldt »brand«, som man i musikverdenen forbinder med god kvalitet.

I forretningsverdenen er en sådan goodwill guld værd, så måske kan kærligheden til musikken og den gode forretning forenes hos Crunchy Frog.

Alligevel hverken tror eller håber Jesper Reginal og Jesper Sand på, at Crunchy Frog en dag selv bliver en af mastodonterne på det danske plademarked.

»Vi vil gerne sælge flere plader, men vi vil ikke være rigtig store,« siger de samstemmende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen