Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Lettere at se myndighederne i kortene

Folketingets ombudsmand forbereder i øjeblikket arbejdet med at give offentligheden større adgang til at kigge myndighederne i kortene. Inspiration skal findes i Norge, Sverige og Nordjylland.

Allerede umiddelbart efter sommerferien vil det udvalg, der skal komme med forslag til ændringer af den 17 år gamle og stærkt udskældte lov om offentlighed i forvaltningen, være nedsat.

Det fastslår Folketingets ombudsmand, professor dr. jur. Hans Gammeltoft-Hansen, der står i spidsen for den åbenhedskommission, som skal arbejde med at give offentligheden større og nemmere adgang til at kigge myndighederne efter i kortene.

Indsigt og udhuling

De regler, som borgerne i dag kan bruge for at kikke myndighederne i kortene via aktindsigt, hører til i Lov om offentlighed i forvaltningen fra 1985, altså før elektronikkens muligheder slog igennem.

Loven er siden da blevet udhulet, fordi flere og flere offentlige opgaver er lagt over i statslige aktieselskaber, der -- selv om staten ejer dem 100 procent -- ved lov er undtaget for reglerne om aktindsigt. Eksempler er DSB og Post Danmark. Men disse undtagelser står i særlovene for de enkelte selskaber og er ikke samlet i Lov om offentlighed i forvaltningen.

For at få aktindsigt skal man kunne angive, præcis hvilke papirer man ønsker at se, hvilket ofte er vanskeligt. Myndighederne har mulighed for at bruge en række undtagelser som begrundelse for ikke at give aktindsigt. Og klager man over afslaget på aktindsigt, kan der let gå måneder, før der falder en afgørelse -- med mindre sagen skal videre om Folketingets ombudsmand. I så fald slutter den først efter et par år.

I Sverige sikrer forfatningen et offentlighedsprincip, og der er standarder for, at undtagelser i adgang til aktindsigt er overskuelige og præcist formuleret. Og EU har for nylig, med dansk opbakning, indført elektronisk aktindsigt, så institutionerne selv skal lægge lister m.m. tilgængelige på Internet.

»Vi er ikke i gang endnu, men jeg antager, at udvalget er på plads efter sommerferien, så vi kan mødes. Der er ikke sat en tidsfrist på, hvornår vi skal være færdige, hvilket jeg er yderst tilfreds med, for det er en ganske omfattende opgave både teknisk og interessemæssigt,« siger Hans Gammeltoft-Hansen, der er udpeget af justitsminister Lene Espersen (K).

Den nuværende lov betegnes som forældet og udhulet, fordi alt for mange spredte lovtilføjelser har gjort det muligt f.eks. at undtage statslige aktieselskaber som DONG eller Storebæltsforbindelsen fra offentlighedens søgelys.

»Som formand det min opgave at bidrage til at sikre en gennemarbejdet og saglig betænkning, som prøver at yde alle saglige bidrag til, hvor langt man kan enes. Som ombudsmand har jeg beskæftiget mig indgående med området og har en meget massiv erfaring med konflikter og huller i loven,« siger Hans Gammeltoft-Hansen.

Kommissionen skal ifølge opdraget »inddrage erfaringer fra andre relevante lande, herunder Norge og Sverige«. Her er papirer som udgangspunkt offentlige, altså lidt modsat de danske principper. Og i Norge er offentlighedsloven aktuelt også under revision. Udvalget skal dér aflevere sin betænkning inden årets udgang, og Hans Gammeltoft-Hansen mødes i næste uge med formanden for den norske kommission.

Åbenhed = kvalitet

Stik mod hvad mange myndigheder tror, så giver større åbenhed med elektroniske postlister og adgang for pressen til offentlige databaser positive resultater og mere kvalificerede historier i aviser, radio og TV. Det viser erfaringer fra Nordjylland.

»Vi bliver ikke irriterede, hvis man skriver dårligt om os -- kun hvis det ikke er kvalificeret, hvad der skrives. Når pressen får alt materialet, kommer der faktisk bedre og mere kvalificerede historier ud af det. Og vi forventer ikke, at de skal skrive rosenrødt om os -- det er jo ikke noget ægteskab, vi har indgået,« siger kontorchef i Nordjyllands Amt, Poul Carstensen.

Nordjyllands Amt deltager i projektet »Det digitale Nordjylland«, hvor myndigheder og presse siden september 2001 har arbejdet tæt sammen for at skabe større åbenhed.

Helt åbne postlister

»Det er vigtigt for os som myndighed at have en synlig, tilgængelig og gennemsigtig forvaltning. Derfor berømmer vi os selv for at have elektroniske postlister med både ind- og udgående post -- det sidste er sjældent. Og modsat andre sorterer vi ikke ubehagelige breve og oplysninger fra. Det styrker troværdigheden. Kun person- og ansættelsessager findes ikke her,« forklarer Poul Carstensen.

Bedre søgemuligheder i den elektroniske postliste og friere -- og uredigeret -- adgang til flere af amtets databaser er næste skridt. Den nordjyske presse har selv udpeget, hvilke oplysninger der kunne være interessante, og de indledende udgifter på at gøre databaserne tilgængelige opvejes af sparet tid, når pressen kan betjene sig selv.

Væk med papiret

Finansminister Thor Pedersen har tidligere fremlagt regeringens ønske om at få flyttet sagsbehandlingen i amter og kommuner fra papir til computer. Offentlige myndigheder skal kunne droppe papirversionen, når de kommunikerer med hinanden og spare tid, papir og porto. Alle ministerier skal samtidig gennemgå deres områder for overflødig og usmidig regulering, og en handlingsplan for regelforenkling, administrativ forenkling og digitalisering skal foreligge sidst i juni.

Den danske åbenhedskommission har landsdommer i Vestre Landsret, John Vogter, som næstformand. Derudover deltager repræsentanter udpeget af en lang række medieorganisationer og ministerier, universiteterne samt Dansk Folkeoplysnings Samråd og Det Danske Center for Menneskerettigheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen